torsdag, januari 13, 2011

Tveksamma vårkänslor i hemmet och partiet












Möt våren med svenska tulpaner, står det på skylten jag törnar emot i ishalkan utanför t-banan. Inne i centrum säljer de semlor.

Näääe, jag får inga vårkänslor! Jag kanar hem istället och tänder en myslampa till. Jag har rätt många sådana. Likt anti-vinter-depp-prozac står de där och glimmar i vartenda hörn av mitt hem. Det tar rätt lång tid att släcka allihop på kvällen.

Och nu vill de att vi ska stänga av all el i standby-läge som finns i hemmen också. Med alla teknikprylar som vi använder i min familj, kommer min kvällsprocedur ta uppemot en halvtimme varje kväll. Neeej, jag oorkar inte, tänker jag. Och får genast dåligt samvete.

"Så mycket som 30-40 procent av all energi som dina apparater använder under sin livslängd går åt när de står i standby-läge. Totalt sett kan därför upp till 10 procent av din hushållsel gå åt till standby-läge", läser jag på Energimyndighetens hemsida. På ett annat ställe får jag veta att

En avstängd dator drar ström
Lampor som är avstängda men har en tillkopplad dimmer också drar ström
Aktiva högtalare som tex subbas är en katastrof att ha i standby-läge
Aktiva högtalare som t ex datahögtalare av större modell drar mycket i standby
TV-boxarna drar mycket i standby
Alla former av laddare drar ström, och man kan ju lätt ha 5-6 st inkopplade
Transformatorer (såna där svarta eller vita klumpar påsladden ni vet) till apparater som inte är på, t ex halogenlampor, ligger och drar ström och blir dessutom varma, vilket kan vara en brandfara.

Det är inte speciellt svårt att stänga av 100-200 w genom att dra ur kontakterna eller ha en strömbrytare som bryter. 200w dygnet runt blir ändå över 1500kr/år och det kan man ju göra roligare saker för.

HÄR finns massor med bra tips på hur man spar ström utan att springa runt och dra ur kontakter varenda kväll.

Själv börjar jag med att köpa en standby-dödare som samtidigt sköter på- och avstängning av alla mina miljoner myslampor från Smarta Saker, en favvobutik på nätet för prylnördar som undertecknad. När jag beställt kan jag inte låta bli att fortsätta goofa runt på sajten, och får snart syn på fler coola elprylar. Som glödlampan som går att ställa in på exakt den färgton man vill. 768 färger finns det att välja på! OK, 500 spänn är litet väl mycket, men en liten USB-ljusslinga att mysa till datorn med då? Bara 98:-? Suck, vid det härlaget har nog min energibesparing ätits upp totalt. Fast ett par små batteridrivna SPA-lampor till badkaret kan man väl ändå få köpa? Det är faktiskt en ren överlevnadsstrategi, våren är väldigt långt borta än.

I (S) är det enda som påminner om vårkänslor den strid som höger/vänsterfalangisterna utkämpar likt klösgalna marskatter. Nu senast i form av krav på uteslutning av Niklas Nordström, f d SSU-ordföranden som av mammon lockats att lobba för en mer tillväxtvänlig s-politik. Det kan man ha åsikter om, men att kräva uteslutning ur partiet?!? Som Niklas själv svarade, jag trodde (S) behövde fler medlemmar och inte färre? Om man är av åsikten att tillväxtvänlighet=höger så får man gärna bekämpa det och säga hur man istället vill baka välfärdskakan som sedan ska fördelas. Att förändra samhället med PR-dirigerade värderingsförskjutningar är förvisso knappast något långsiktigt framgångsrecept, men att slänga ut dem som är av motsatt uppfattning är lika korkat. Fan, vad trött jag är på den maktkamp som illa förklädd kallas höger/vänster. Jag säger som Krassman, den skalan är obrukbar till annat än att söndra. Han har förresten ett utmärkt blogginlägg idag.

Flera bloggare om ledarskapet: Martin Moberg och Peter Andersson och Johan Westerholm Och Aftonbladet skriver också.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , och annat intressant

Inga kommentarer: