torsdag, november 25, 2010

Solnaborna överkörda - igen...

Efter att Solna stad och SL till slut lyckades enas om vem som skulle betala vad av Tvärbanan mellan Alvik och Solna station gick det fort; så fort att de boende inte hann bjudas in till samråd. Därför är det inte en käft som känner till att tvärbanan mellan Solna centrum och Solna station effektivt kommer att skära av stadens centrala delar. Fem av sex gång- och cykeltunnlar ska stängas för att ersättas av – två övergångsställen!

Men Stadsbyggnadsnämnden vill inte protestera till SL utan nöjer sig med att ställa ut förslaget under en knapp månad från 29/11-20/12. Ynka tre veckor!
Jag trodde den tiden var över då människor fick anpassa sig efter vägarna istället för tvärtom. Vi är positiva till tvärbanan, men det finns en gräns då de de negativa effekterna blir större än de positiva. Det här innebär att det värsta exempel på brutal 60-talsplanering i Solna inte bara permanentas, utan förvärras.

Är det något Solna inte behöver, så är det än kraftigare barriärer mellan stadsdelarna!

Byggs tvärbanan så här kommer staden för all överskådlig framtid att avsäga sig möjligheten att läka det såret. Solnavägen-Frösundaleden är det mest trafikerade stråket för gående och cyklister i Solna. De får nu kraftigt sämre möjligheter att korsa Frösundaleden, det stora stadsmässiga sår som på 60- och 70-talet klöv centrala Solna i två delar. Men då lade man trots allt ner litet möda och slantar på bra undergångar. De gångtunnlar som finns har - för att vara gångtunnlar - hög standard och bra utförande. Man ser och förstår var de leder och de känns därför hyfsat trygga.
Men i förslaget som (M)ajoriteten nu godkänt, stängs flertalet av dagens undergångar och ersätts med övergångsställen. Den som ska ta sig sig genom centrala Solna på cykel, med barnvagn eller rullator kommer att få gå omvägar på upp till flera hundra meter. Förutom försämrad framkomlighet, försämras tryggheten vid de undergångar som blir kvar. I dag är de raka med god uppsikt, men efter bygget blir man tvungen att sicksacka sig fram mellan Frösundaleden och spårvägens banvall eller schakt.
Så här kan vi inte ha det! Antingen bygger vi om Frösundaleden till en normal stadsgata med blandtrafik, eller så får man ha bilar och spårväg i ett plan och gång- och cykeltrafik i förstärkta, ljusa och breda undergångar.
Om det är nåpn som vill diskutera den här eller andra Solnafrågor, så sitter jag på fiket utanför stadshuset denna och alla andra fredagar mellan 9 och 5 med min laptop och jobbar. Jag har med mig illustrationerna och planen på Tvärbanan i litet större format. Det går också att klicka på bilderna ova, så blir de större.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , och annat intressant

8 kommentarer:

Mia sa...

Är så trött på dålig luft och buller får stänga fönster o balkongdörr, då det ser ut som en parkeringsplats på Armégatan på morgon/kväll, sen har man mage att säga att det har blivit bättre på dom vägarna som smalnats av, men hallå bor man över huvudtaget i Solna? Wake up, snälla Johanna, kommer vi få vänta 10-15 år på att att förbifarten, Norra länken, eventuellt tilltänkta huvudstatunneln? det blir ju ingen trängselskatt här, men kan man inte för igenom genomfart förbjuden morgon/eftermiddag, som på Sjövägen, kanske några bilar försvinner, det här är ju ohållbart för oss som bor här, känns som en bubbla som kommer spricka snart?

Anonym sa...

Se diskussion här:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=31610

Anonym sa...

Rent nonsens. Svammel.

Skärp dig, Johanna!!! Du gör bara dig själv till åtlöje!

Du åjar dig över att du i vissa fall får något bättre förutsättning till hälsosam motion men ändå räknar så kapitalt fel. Kan det vara så att du blivit förblindad av ditt hat till Alliansen att ditt sunda förnuft har förångats? Det verkar tyvärr inte bättre.

Du borde kanske ägna lite mer tid åt att försöka lösa problemen med de fruktansvärda köerna på frösundaleden och försöka hitta e lösning för att bygga färdigt förbindelsen mellan Huvudstaleden och Essingeleden, i stället för att slåss mot väderkvarnar.

Johanna Graf sa...

@Anonym: Du får gärna kalla mig löjlig om det får dig att känan dig bättre, men det ärnog rätt många Solnabor du f´år kalla löjliga då, för det är många, många som håller med ig om att det här är en riktigt dålig lösning. Om det handlade om litet motion för min egen del skulle jag inte gnälla, den behöver jag,men nu är det många andra som inte har riktigt lika friska ben som jag, elelr som har cykel eller rullator eller rullstol, och för dem blir det inte lika roligt.

Johanna Graf sa...

Vi har lgat förslag som skulle minska trafiken avsevärt på Frösundaleden och andr akommunala gator i Solna, nämligen Genomfartsavgifter, (som till skillnad från trängselavgifter endast riktar sig mot ren genomfartstrafik), och de är fullt möjliga att införa så fort en majoritet bestämemr sig för det efter den 1/1-11 när grundlagen ändras och det blir möjligt för kommuner att inför lokala miljöavgifter. Norra länken,s om det råder full politisk enighet kring, byggs just nu, vilket ger en jobbigare trafiksituation än normalt, men det är åtminstone ett övergående problem. Huvudstaleden ligger tyvärr i slutet av den låånga prioriteringslista som regeringen tillsammans med länet gjort upp. Den vill också all partier ha, men det är så många andra angelägna trafikprojekt som behövs i Sthlms län och så litet statliga pengar till vår region, att den hamnade nästan sist. OM man inte får en privat finansiering på den och det blir som Arlanda Express.banan, en rent privat väg med egna avgifter. Hursomhelst så ligger ett sådant projekt långt fram i tiden, och vi måste göra något NU åt det buller och de utsläpp som börjar närma sig, eller ev redan överstiger, de högsta tillåtna gränsvärdena.

Anonym sa...

Ja, det tär på oss Huvudstabor, och blir det ingen bättring så är det många som funderar på att flytta för det händer ju INGENTING, förutom en avsmalnad gata utanför där man bor, som gjorde att det blir ännu mer stillastående trafik som spyr ut avgaser, vi som bor här skulle vilja ha som en lokalgata, det bästa hade ju varit att leda om Storgatan/Armégatan där Postterminalen går, för där är ju inga bostäder, det var tydligen en planerad väg för länge sen..Centern verkar ju vara det en parti för Alliansen som är för en genomfartsavgift..

Anonym sa...

Förstår inte varför det blir sånt rabalder av lite skön samtidsenlig aparteid? Hagalundsborna kommer må bra av att inte deras avkommor eller de själva för den delen kan förvirra sig bort mot andra delar av Solna.
Med tvärbanan mellan Solna C och Odenplan så kan vi stänga av stadsdelen fullkomligt.

/Adolf Granekvist

Spiff sa...

Bättre då att bli "uppkörda" eller underkörda...
Jag har sagt det förut, Solna är en del av stor-Stockholm och råkar ligga väl illa till för att kunna vara en fristående, fredad enklav från trafik.
Ni borde samarbetat och byggt ringleder och förbifarter, helst nergrävda (bra, men dyrt) för många år sedan, men nejdå, ni låg ju med miljönissar, kommunister och allsköns annan världsfrånvänd "pöbel", klart so f-n att väljarna tröttnar. Sopsortering och cykelvägar bygger inte framtid och välfärd...
Ni blev för mesiga helt enkelt.