fredag, mars 14, 2008

Vad göra en lördag?

Min före detta svärfar skulle i juletid köra en tysk affärsbekant på en längre resa genom Sverige. Efter ett antal mil i tystnad undrade den tyske gentlemannen försiktigt: - Är det lag på att ha adventsstjärna eller adventsljusstake i svenska hem och arbetsplatser?

Nästan samma osynliga press verkar finnas på oss svenskar att följa melodifestivalen. Missförstå mig rätt, det är inte så att jag tycker mig stå över schlagermusik eller så. Jag tycker bara att det är litet ... segt och långtråkigt. Under den fjärde deltävlingen kom jag på mig själv med att bara sitta och längta efter pausinslaget och Björn Gustafsson.

Därför har jag följande tips till er som känner likadant: Spela in programmet och titta på godbitarna efteråt. Gå istället ut och se underbara oscarsvinnande musikfilmen Once eller road movien Darjeeeling Limited.
Efter båda dessa filmer nynnade jag lyckligt och tog hoppsasteg på hemvägen. Lyssna på den Oscarsvinnande låten Falling Down här. Eller se trailern till Darjeeling Limited.

Och som ersättning för chipspåsen rekommenderar jag fiskgrytan på KB, som är en dröm, alldeles utan den obligatoriska saffranssmaken. KB var snobbigt ett tag, men har nu bara kvar den lätt bedagade känslan av krog som minns hur det var förr och håller på traditionerna. Ungefär som en gammal herrgårdsdam som förlorat familjeförmögenheten men ändå klär om till middagen och dukar med silverbesticken varje dag.

Ett par som passade in i det sammanhanget och såg ut att trivas var Birgit Friggebo och Bo Södersten som satt ett par bord bort. Apropå mitt förra blogginlägg: Nämnde Bo var en av anledningarna som triggade igång mitt politiska engagemang 1992. Det var vid denna tid han var som mest hyperaktiv på DN Debatt med sitt fria tyckande förklätt till professorsvetande. Nu såg han mest ut som en snäll liten farbror. Och med åldern kommer ju klokheten. Förhoppningsvis.

Om bio och restaurang känns för blekt kan jag tipsa om festen Loveboat som går av stapeln för tredje gången på lördag, denna gång på Berns. Alla dinosaurier som i likhet med mig själv som var var ute i Stockholmsnatten på 80-talet kommer känna igen både festdeltagare och DJ:s.Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Slim sa...

Tack för Falling Down, den var fin!

Perny sa...

Jag brukade kolla på melodifestivalen förr, när det var en uttagning i sverige och en tävlig i europa. Nu har det blivit tjatigt på något sätt. Mitt intresse var aldrig helt brinnande innan heller, men nu är det mer bojkott. Kan kanske tänka mig att titta i kväll, när det är sista, om jag inte får för mig att göra något annat.

Det roliga är att jag har en glittertröjja som det står schlager på som jag har haft på mig nu några gånger under veckorna. Och när folk uppskattande säger, "visst är det bra" så har jag bara svarat "ingen aning, inte sett ett avsnitt" ironin med tröjjan är härlig :)

Calle Fridén sa...

Jag ska se den under protest ikväll. Jag störs nåt alldeles oerhört över den dignitet detta tillmäts - det har passerat alla proportioner. Det är värre än OS. Och jag är såååå less på reklamradiomusiken

Anna, Fair and True sa...

Darjeeling är bra!

Jag tycker Melodifestivalen är ganska kul men hade helst sluppit alla delfestivaler. Det är så kommersiellt!

Anonym sa...

Vem skulle vilja läsa mer om:
Bo Södersten...?!
Allergivarning utfärdas!