onsdag, mars 12, 2008

Se aldrig bakåt

Deep.edition utmanar mig.
Vad gjorde jag för 5, 10, 15 och 20 år sedan?

2002
Var det valår och jag jobbade på Regeringskansliet som politiskt sakkunnig åt Thomas Östros, då utbildnings- och skolminister. Det var det mest utmanande och roliga jobb jag någonsin haft. Otroligt snabba puckar, intellektuellt utmanande och väldigt, väldigt hårt. Samtidigt var jag ensam varannan-veckas-mamma åt mina tre söner. Satt också i kommunfullmäktige i Solna och ... ja, vad gjorde jag mer? Somnade som en sten i soffan varje fredag skulle jag tro!

1997
Bodde jag i Bryssel med pojkarnas pappa, som jobbade på EU-kommissionen. Själv var jag så kallad "medföljande" och försökte desperat sysselsätta mig med diverse distansstudier i statskunskap och jobb på Friskis & Svettis. Patetiskt. Men vi hade kul i den lilla svenskkolonin därnere och i den internationella bubblan av "Ex Pats".

1992
Oj, nu börjar det bli längesedan... Ett hysteriskt år, med en 1-åring och en 3-åring som krävde vår totala uppmärksamhet. Jobbade med pedagogisk utveckling i mitt egna lilla konsultföretag och reste land och rike runt och föreläste, skrev böcker och utredningar. Men varför skriver jag bara om vad jag gjorde och vad jag jobbade med? Hur mådde jag? Vad tänkte jag på? Minns bara svagt. Kommer ihåg att vi var rätt lyckliga med våra småbarn i vår billiga men trånga lägenhet och att vi delade lika på föräldraledigheten och jobbade så få timmar som möjligt per dag för att kunna vara med barnen så mycket som möjligt. Att driva eget företag är jobbigt, men ger samtidigt frihet att jobba hemifrån ibland, välja sina arbetstider, skriva på nätterna och så vidare. Pengar hade vi sällan, men ofta roligt. Minns också att den politiska debatten började intressera mig och att jag lackade ur allt mer på den borgerliga regeringen. Året efteråt gick jag för första gången i mitt liv med i ett politiskt parti, socialdemokraterna. Inte för att det var så kul, utan för att det kändes så viktigt.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , ,

3 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Intressant! Jag skrev något liknande i början av min bloggkarriär! :)

Johanna Graf sa...

Du kan väl också anta utmaningen?

Anna, Fair and True sa...

Kanske borde det... Du hoppade ju över ett årtal och 2008 minus 5 år är ju 2003! :)