fredag, juni 08, 2007

Skumma gubbar

De är utlänningar och därför äckligare än svenska.
Jordgubbarna alltså.

Enligt Aftonbladet tror sig nära 7 av 10 svenskar känna skillnad på smaken av svenska och utländska jordgubbar. Därför är det "Jätteallvarligt" att försäljare nu kommits på med den smutsiga verksamheten att plocka över utländska gubbar i askar där det står Svenska Bär. De tjänar en rejäl hacka på fusket; 19 litern skiljer det mellan bär från ena eller andra sidan svenska gränsen.

Jag inser att jag sticker ut hakan här. Men jag undrar. Är de bär som vuxit några meter längre norrut verkligen 19 kronor godare per liter?

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Några meter gör givetvis ingen skillnad, men anledningen till att Svenska jordgubbar är godare än Tyska eller Belgiska beror på att klimatet är kallare och att dagarna är längre.

Under solljus bildas socker (fruktos) i jordgubben och ju mer solljus, desto mer socker bildas.

De kallare nätterna gör dessutom att mer av sockret stannar kvar i gubben, som skydd mot kylan.

Sedan hjälper det inte direkt att en del av de jordgubbar som importeras är "turboodlade" i växthus, vilket ger ännu mindre socker i gubben.

Det är därför som tidiga jordgubbar i butiken mest smakar vatten, och det är också därför som Svenska jordgubbar är godare än de som odlas längre söderut.

Så, ja, rent teoretiskt borde norrländska gubbar bli godast, men jag misstänker att de inte klarar kylan i början av säsongen.

Som Östgöte i exil måste jag dessutom få påpeka att absolut godast är givetvis östgötska jordgubbar och östgötsk färskpotatis. Dessa krävs för en perfekt midsommar.

Anonym sa...

Som varande norrländsk gubbe så är svaret självklart, vi är sötare...

Johanna Graf sa...

OK, OK, jag betalar!:-)