onsdag, maj 27, 2009

Smart, var ordet

Dagens tonåringar är smartare än vuxna, skriver Metro. Den färska studien, som kommer från Göteborgs universitet, visar att 13-åringarna i dag är smartare än vad deras föräldrar var när de var tonåringar. Orsakerna tros vara, förutom tillgången på Lego och datorer, att de gått i förskolan och att skolan i slutet på 70-talet gick över till ett mer problembaserat lärande. 

Bye bye, Björklund. Stoff-pluggandet var alltså inte en så framgångsrik metod. Människor lär sig mer när man utgår från saker de tycker är roliga. Då kan man vara beredd att kämpa rätt hårt även med de mer traggliga delarna.

Och bye bye, Kristdemokrater. Även er regerings eget globaliseringsråd kom ju i veckan fram till att det där med vrdnadsbidrag var en sällsynt korkad idé. I min egen hemkommun Solna betalar vi idag 1,5 miljoner kronor om året för att hålla barn hemma från stimulansen i förskolan och kvinnor borta från att jobba. Smart, var ordet.

Bye the way. Ser på stan att Folkpartiet påfallande ofta hängt två valaffischer bredvid varandra; den med Vi skickar inga gnällspikar till Bryssel och den med bilden på Björklund. Betyder det att de inte ska skicka Björklund till Bryssel? Synd, då blir han väl kvar här hemma och fortsätter att gnälla på de svenska skoleleverna och bidrar till att göra dem dummare genom att införa "läs in-tenta av-glöm bort-systemet" igen.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför presterar Svenska elever då sämre och sämre i internationella jämförelser?

alieninlandskrona sa...

Frågan är om de internationella jämförelser som det så ofta hänvisas till är relevanta. De är måttstockar på pluggskolan och inte på det bredare problemlösande lärande som jag tror behövs. De yrken våra ungar kommer att ha om tjugo år är ju, många av dem, inte uppfunna ännu... Gunder Hägg sjöng redan 1971;

Skolans uppgift är som sig bör
att skola arbetskraften
om kvastarna skall sopa bra
får man inte slarva med skaften
spärrar och kvoter och testprogram
är ett system för att sålla
agnarna fån vetet och för var och en till hans rätta fålla

Och själv läste jag stenografi i gymnasiet och fick betyg i det. Ett lågt. Väldigt lågt.

Anonym sa...

Artikeln Johanna hänvisar till säger inte att ungarna blir smartare. Bara att de blivit en aning bättre på logik. Det är inte förvånande eftersom de använder datorer mycket.

Den säger också att folk blir dummare samt att mattebetygen blir allt sämre -- något som lärarna på universitetet och teknis vittnar om.

Problemet är att unga människor visserligen blir smartare, men tyvärr samtidigt blir allt okunnigare.

Hårda faktakunskaper är minst lika viktigt som ren intelligens och logik. Inte ens de smartaste ungar kommer spontant på andragradsekvationer, dur- och mollskalan eller avancerad logik. Det måste pluggas in med hårt och ofta tråkigt arbete.

Johanna Graf sa...

För det första, Anonym I: Du ska inte tro allt du läser. En som skulle behövt plugga litet mer statistik är utbildningsminister Jan Björklund, som konsekvent valt att misstolka de ganska komplexa och svårlästa PISA- och OECD-jämförelser av olika länders studieresultat. Och till Anonym II (snälla, är ni fega elle rhar ni inga namn?):
Var nånstans har jag påståt att faktakunskaper inte är viktiga?? Jag refererade till studien från Gngs universitet, som kommit till slutsatsen att barns ökade logiska förmåga bl a hade sin förklaring i att skolan på 70-talet gått över till ett mer problembaserat lärande. Inte att fakta därmed skulle negligeras. Tvärtom. De är beroende av varandra: "Människor lär sig mer när man utgår från saker de tycker är roliga. Då kan man vara beredd att kämpa rätt hårt även med de mer traggliga delarna."