torsdag, december 21, 2006

Äta- och glo-helgen är här

Yngsta sonen önskar sig bara julklappar som har med skärmar att göra. Dataspel, TV-spel och filmer. Men jag VILL inte se honom sitta framför skärmar och käka kakor hela julen. Jag vägrar, trots att jag nu, tre dar innan julafton, står helt utan klappidéer. (Hjälp! Har någon en idé till julklapp åt en tolvåring?)

Det är mitt ansvar att se till att mina barn rör på sig och äter rätt. Inte bara under jullovet, utan jämt. Skolan och dagis kan göra en del, men inte allt. Och det är INTE barnens eget fel om de blir feta. Det är vi vuxna som handlar, betalar och lagar maten.

Hörde en debatt på radion mellan Anna Wahlgren och Hanne Kjöller. Annas "Barnaboken" läste jag med äckelblandad beundran när jag var ny och osäker förälder. Hanne har politiska värderingar som jag inte ofta delar. Denna gång var jag dock helhjärtat på Hannes sida, när hon hävdade att föräldrar göder sina barn för att de inte orkar säga nej till skräpmaten. Anna däremot, rasade mot galenskapen att förvägra barnen standardmjölk.

1960-talet möter 2000-talet, visst, och man kan ju slå undan alltsammans med att de "hulliga" barnens väktare fru Wahlgren med samma emfas på 70-talet hävdade att man födde barn alldeles utmärkt med ett par groggar under mammaklänningen. Men det värsta är att hon med sina tvärsäkra uttalanden och överlägsna hångarvande inför de fakta Hanne presenterade, säkert gav balsam för själen åt mängder av skuldtyngda föräldrar som bara letade efter ursäkter för sina egna tillkortakommanden vid godisdisken.

Tro mig, trots att det bevisligen är mamma och pappa som köper maten, lagar den och serverar den, så är de experter på att hitta skäl till att det inte är deras fel att ungen ser ut som en liten köttbulle vid sex års ålder. SKOLAN borde göra mer, ha bättre mat, mer idrott på schemat osv.

Fan, barn tillbringar bara en femtedel av sin vakna tid i skolan och äter ett av dygnets c:a 4 mål mat där. Det ska motsvara 20 % av dagens näringsbehov, men oftast är väl sanningen att det knappt motsvarar en tiondel, eftersom barnen tar alldeles för små portioner och sedan skrapar ner det mesta i slaskhinken eftersom miljön i matsalen är så oaptitlig och stressig. På dagis är det hemlagat som gäller. Bullar och glass, tja ibland, men då gäller även där små portioner. Hemma kan två ungar dela på ett glasspaket, men det skulle förskolans ekonomi aldrig skulle tillåta.

Just nu sprids en intressant trend inom förskolan. Jag kan ta min grannkommun Sundbyberg som exempel (f d s-styrd) Där har barn- och ungdomsnämndens ordförande Nathalie Sundesten Landin (själv småbarnsmorsa) haft det politiska modet att fatta beslutet att inte servera sockerhaltiga frukostar och mellanmål i barnomsorgen eller skolan.
Gröt eller smörgås med köttpålägg är det som gäller. Som måltidsdryck serveras lättmjölk. (Å,vad Anna W skulle rysa här!)
När barnen fyller år (det är det titt som tätt någon som gör) får de istället för glassorgie vara kung/drottning för endag, med krona, tron och allt. För varför ska roligt och mysigt bara förknippas med att stoppa saker i munnen?
När detta beslut fattades var personalen rädda att få skäll och betonade noga på föräldramötena att detta var ett politiskt beslut. Men vad hände?
Jo, föräldrarna gjorde vågen!

På fredagar har det tidigare varit närmast inflation i "fredagsmys". Så här kunde det se ut: Först har man roliga timmen i skolan och alla i klassen får en glasspinne. Sedan går man till fritids, där det är fredagsmys med chokladpudding m vispgrädde. Sedan går man hem, där föräldrarna trötta efter veckans slit föreslår hämtpizza och litet fredagsmysgodis.
Hej och hå!

Och nu ska vi tillbringa en hel massa mysiga dagar tillsammans. Glöm inte att köpa julmust!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Superbra inlägg!

Johanna Graf sa...

Tack Anna! Du är alltid så uppmuntrande och snäll. Jag blir så nyfiken på vem du är? Du skriver din blogg på engelska, är 250 år gammal och desk officer... spännande! Fina foton från S:t Petersburg, förresten.

Anna, Fair and True sa...

Tja, åldern stämmer inte riktigt. Valde att inte skriva in åldern så Blogger gav mig åldern 250 år :) Min rätta ålder är 30.
Jobbar som handläggare på en ambassad - vill inte blanda in min arbetsgivare för mycket.
Är gammal SSU:are och känner säkert till en hel del folk som du också känner.
Skriver på engelska eftersom jag bott i Storbritannien (och USA och Belgien kortare perioder) och har vänner lite överallt i världen.

Nathalie Sundesten Landin sa...

Man tackar!
God Jul och kram