lördag, december 16, 2006

Julöl - här är hela listan

Eftersom jag nu hamstrat mitt lager av årets julöl, kan jag här avslöja listan på ölen som fått bäst i test. De som läst den här bloggen tidigare vet jag ska bli konsumentvägledare i mitt nästa liv, så detta är ingen liten sketen kvällstidningstest, utan Den Totala Resumén av alla tillgängliga test av julöl 2006.

Urvalet är gjort på följande principer: Bara de öl som fått högsta eller näst högsta betyg har sållats ut. Av dessa har sedan de öl som fått tre eller fler topprecensioner listats. Här presenteras ölen i toppgruppen, utan inbördes ordning:

God Jul julöl 2006
Hibernation Ale

Nils Oscar Kalasjulöl (inte att förväxla med deras vanliga julöl)
Jämtlands Julöl
Youngs Winter Warmer

N´ice Chouffe

Det finns en risk att de bästa sorterna är slut på systemet. Gå in på bolagets hemsida och kolla i vilka butiker det finns kvar. Vill du vara i tid till nästa år ska du göra en markering i almanackan redan första veckan i november.

Har du riktig otur kan du alltid brygga själv:
5 liter vatten kokas upp.2 dl socker tillsätts.3 dl malt och 3 dl humle tillsätts.½ -1 tsk jäst tillsätts när vätskan svaltat till handvärme (ca. 37 grader).Ölet får jäsa 12-24 timmar, varefter det silas.Ölet kan drickas från och med följande dag.


Har du inte storknat av glöggen ännu, så är dessa att rekommendera enligt testerna:
Dufvenkrooks Röd/Vanilj
Blossa starkvinsglögg röd/vit
(Blossa 06, förstås, men den är som tomten. Alla har hört talas om den, men ingen har sett den.)

Snaps dricker jag inte så mycket själv, men enligt experterna är dessa sorter att föredra:
Gripsholms Aquavit
Gilde Juleaquavit
De ska funka hela året, så man behöver inte dricka upp dem till julbordet.

Den som inte gillar öl, glögg eller snaps kan gå med i julmustklubben
Den har hittills 18 medlemmar.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Claes Nordmark sa...

Grymt relevant inlägg, jul utan julöl = inte lika med jul! ;-)

Men vart tog mumman vägen?

Johanna Graf sa...

Uh-uh...har du receptet?

Claes Nordmark sa...

Provade ifjol receptet på bolagets hemsida (ja, jag vet, man ska egentligen ha ett hemligt familjerecept!), vilket funkade bra:

Systembolagets Mumma
½ tsk finmalen kardemumma
5 cl torr madeira (sercial heter den torra sorten)
2 fl (33 cl) julöl
2 fl (33 cl) porter
1 fl (33 cl) sockerdricka

Rör ut kardemumma och madeira i en tillbringare och låt dra en stund. Häll i övriga ingredienser, rör om och servera.

Anonym sa...

Hmm..dom dära Jämtlands ölen var goda, drack 10 st i lördags.

P

Anonym sa...

Konsekvenserna av dessa dyrgripar finns på www.urbawe942.blogspot.com

Anonym sa...

Det är inte riktigt hela listan. Hu har missat Holliday Booster, Sigtuna Brygghus. Hantverksbryggt i ARlandastad. Finns i beställningssortimentet på bolaget (bara i ABC-län). mmmm

Unknown sa...

jag undrar var Gamla Stans färsköl tog vägen, jag saknar den så!!