torsdag, december 14, 2006

Ingen kom hem

Jag bor i ett ComHem-hus. Ni vet ett sånt där mysigt hem med den lilla roliga flickan i tokig mössa, mamman som är så där putslustigt okunnig om datorer, massor med billiga TV-kanaler och rekordsnabbt bredband som alltid funkar.

Inte.

Från första dagen har det strulat. Nästan varje kväll måste kabelmodemets sladdar dras ur och sättas i igen för att förnya signaler, IP-adresser eller vad det nu är för fel. TV:ns digitalbox slocknar allt som oftast den med.

Med tiden har vi lärt oss och tipsat varandra om tricken:
- Om du drar ur och sätter i sladdarna i den ordningen, trycker på kontrollen ungefär halvhårt i en halv sekund, inte längre, och sedan väntar i 20 minuter, så KAN det funka!

Jo, vi HAR klagat. Jag kan numret till kundtjänst utantill om man så väcker mig mitt i natten. Kundnumret också. Det är alltid nya Robert och Patrik i luren, och de har alltid nya, kul tips. Tror de. Numera kan jag deras manual utantill, så redan innan de sagt "Har du prövat att vända på sladden mellan antennuttaget och modemet?", så svarar jag: JA, det har jag!
Då brukar de skicka hem Kjelle. Kjelle heter ibland någonting annat, men han kommer alltid när vi inte är hemma. Då lägger han en lapp i brevlådan där det står "Vi har sökt er för service .....dagen den .../..... kl 10.35 men ni var inte hemma".
NÄHÄ? Vad KONSTIGT! JOBBAR folk på dagarna? Jag brukar ringa Kjelle och påpeka detta och föreslå att vi istället bokar en tid. Det är väldigt knepigt, för Kjelle har ruggigt svårt att beräkna när han kan vara tillgänglig. När vi till slut bestämt en tid och jag tagit mig hem från jobbet mitt på dagen, brukar han få förhinder. När vi efter sådär fyra försök lyckats få hem Kjelle, kliar han sig i huvudet och säger att det är knepigt, det här. Han måste nog skicka en expert på kabelmodem och bredband. Undrar vad Kjelle är expert på? Diskmaskiner?
Experten kommer så småningom. När han går meddelar han stolt att han nu har vänt på sladden mellan antennuttaget och modemet.

Jag ger upp. Säger upp abbonemanget.
Då kommer det en räkning på 350 kronor. "Serviceavgift" står det. Det är en årlig avgift alla fastighetsägare betalar för den service de har tillgång till, förklarar Robert/Patrik på Kundtjänst. - Vilken service? frågar jag. Då måste han be sin gruppledare ringa upp mig. Det gör han också, mitt under helgen. Vilken kille! Han har tagit med sig vårt angelägna ärende hem, och nu använder han sin lediga tid för att lösa det. Han tror sig också ha lösningen: en ny kabelbox. Den ska levereras hem till oss redan nästa dag. Passar det att Kjelle kommer klockan sju?
Väljer att skratta istället för att gråta och säger halvkvävt att, ja, det ska väl gå bra.
ComHem, Kjelle, ComHem! Fem eller sju eller nio, det gör ingenting alls, vi är hemma hela kvällen!

Idag är det tre dagar sedan. Kjelle har fortfarande inte kommit hem. Nu ska jag gå och förnya IP-adressen så att jag kan publicera det här. Sedan ska jag betala serviceräkningen.


Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , ,

4 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Låter som när jag hade problem med min telefon (Tele 2). ComHem var också inblandat på ett hörn.

1. Gör felanmälan - de har sedan 5 arbetsdagar på sig att agera
2. De skickar servicefolk mitt på dagen när jag inte är hemma - för först försöker de lösa problem i något ledningsskåp i huset. Flera gånger tror de att det är fixat men det är det inte.
3. De lämnar en lapp "vi sökte dig och skulle behöva komma in i lägenheten. Ring oss."
4. Ringer och upptäcker att de kan bara säga att de kommer förmiddag eller eftermiddag. Anledningen är att Tele 2 anlitar andra teknikner eftersom de inte har några egna. Avtalet täcker inte speciella tider.
5. Ordnar med grannarna som är i 80-årsåldern att de har nyckel den bestämda eftermiddagen. Teknikerna kommer aldrig.
6. Klagar till Tele 2
7. Teknikerna kommer till fastigheten igen. Lämnar ny lapp att de vill komma in i lägenheten.
8. Till slut får jag direktkontakt med teknikerna och en morgon kan de äntligen komma, efter typ 20 turer fram och tillbaka.
9. Visar sig att telefonledningen är i dåligt skick. ComHem har spikat igenom teleledningen när de installerat sitt uttag ett par år tidigare.

Suck...

Jag har Bredbandsbolaget. Funderar på att byta till telefoni med dem också.

Johanna Graf sa...

Shit! Jag har som sagt upp abbonemanget och ska byta till....Tele2!
Ditt problem låter exakt som mitt, Du kommer möjligtvis inte ihåg om teknikern de anlitade hette Kjelle?

Anna, Fair and True sa...

Minns inga namn.. men om jag ska säga något positivt så fick jag iaf 4 månaders gratis fast avgift av Tele 2 så de kompenserade mig i alla fall.

Anonym sa...

Jag har svårt att hålla mig för skratt.
Om det är något som drabbar alla människor lika, oavsett politisk tillhörighet så är det ComHem. Man kan väl säga att inför ComHem så har alla människor lika värde. Det är en rättvisa som är lika arkaisk som en gammal lansdskapslag :-)