lördag, december 02, 2006

Barn, hundar och positiv uppmärksamhet

Idag skulle jag ha städat, satt upp adventsgrejorna (kulörta ljusslingor, fönsterstjärnor, adventsstaken) och betalat räkningarna. Istället låg jag i sängen (borde bytt lakan också) och läste alla tidningarna med bilagor tills Stora Sonen kom och krävde att vi skulle åka till stan och köpa julklappar. Det visade sig att hans bild av "köpa julklappar" betydde att vi skulle gå i hans favvoaffärer där han skulle peka ut vilka saker han tyckte jag skulle köpa till honom. Det tyckte inte jag, så vi gick till nyöppnade Urban Outfitters istället, där både två kunde falla i likartad trans över alla grymma kläder och gadgets som numera fyller den gamla biografen Röda Kvarn. Efteråt käkade vi på ett thaiställe (Min idé. Han krävde McDonalds men jag vägrade naturligtvis.)

Där kom vi att tala om belöningar. Han berättade att en kompis till honom fått en elgitarr mot att han slutade snusa. Stora Son undrade i följdriktighetens namn vad han skulle få för att han aldrig börjat snusa? Positiv uppmärksamhet? försökte jag, men det gick inte riktigt hem. På kvällen var vi bjudna till nyblivna valpföräldrarna A och U. Sittandes på golvet med våra Dry Martinis och den yra och vilda lilla Jack Russelvalpen Smilla, enades vi om att det var ungefär samma sak med barn som med hundar: Massor av kärlek och positiv uppmärksamhet när de gör rätt, men ignorera dåligt uppförande. Det funkar faktiskt!

Imorgon ska jag stöpa ljus. Det borde rendera massor av positiv uppmärksamhet från hela familjen. Eller inte. Är det bara jag som bryr mig om julen här?

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om detta behöver man påminnas,TACK.
Håller sent på med att göra advetsfint mitt i tonårsstöket.
Tycker om att läsa din blogg.

Anonym sa...

Nej, du är inte ensam om julen. Men du är en av mycket få som fattar Pavlov och ffa våra flickor... S1 är er - det vet du! S2 vet det alldeles snart. & jag är #1 i fanclub. TACK!