torsdag, maj 12, 2011

Brandfackla i redan glödhet SL-debatt

"Vet inte riktigt, men vore det inte en bra idé om alliansen såg till att bussar, tåg och tunnelbanor gick i tid innan de höjer priset på månadsmärket?" skriver en Solnamamma på min Facebooksida. "Jag får väl gå till jobbet eller cykla så länge det går i höst. 860:- är mkt matpengar för en ensamstående timanställd USK:a.

Ah, men har du inte råd är det ju bara att söka socialbidrag säger finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl, årsinkomst 1 107 186 kronor, som inte tycker än hundralapp till i höjning är nåt att bråka om.
Rosdahl:%20%22Har%20du%20inte%20r%C3%A5d%20med%20SL-kort%20-%20s%C3%B6k%20socialbidrag%22
Man häpnar över okunskapen. Han bör nog prata med sin kollega socialborgarrådet i Stockholm. SL-kort ingår inte i normen för socialbidrag i Stockholms stad.


Sedan försöker han förklara sig för tidningen City. Det går inte direkt bättre:
– Hundra kronor, det är tre chipspåsar, säger finanslandstings­rådet Torbjörn Rosdahl (M) när jag frågar hur han vill svara en barnfamilj med två tonåringar som nu får en ökad årskostnad på 4 800 kronor. Han tillägger att alla utgifter ökar.
– Det vore orimligt om inte SL-kortet kostade lite mer. Jag har själv fått mer i plånboken.
Sic!

Det där med chipspåsar verkar vara en populär skröna bland moderater. Jag har själv suttit i debatt med en Solnamoderat som på (S) påpekande om att elever från icke så välbemedlade hem kunde behöva en dator för att klara skolarbetet svarade. - Det är en fråga om prioriteringar. Chips har de tydligen råd med iallafall, det ser man ju i deras shoppingvagnar i mataffären!

Människosyn, det är nåt som avslöjar politiska partier. Istället för att läsa fagra valprogram borde väljarna studera de politiska ideologiernas människosyn!

Men åter till kollektivtrafiken, som ju inte direkt går som tåget idag, ha ha...(<--- bittert skratt)

När jag var 12 år och fick mitt första S-kort kostade det 50 kronor. Visst, alla priser ökar, men problemet med höjningen av SL-kortet är dels att den sker för en vara som direkt försämras, dels att den är oproportionerlig. Hade priset ökat som på andra varor, med 40 procent sedan 1991, så hade det idag kostat 378 kronor.

Vad är motiveringen till höjningen, annat än dålig skötsel som gör att hela kollektivtrafiken blöder pengar på grund av taskigt underhåll och utbyggnad?? Tja, moderaterna och deras stödpartier tycks se en rak koppling mellan dyr kollektivtrafik och fungerande kollektivtrafik - nåt som ingen hittills har sett. I så fall borde den fungera ruggigt bra redan nu. Förra gången (m)ajoriteten i Landstinget höjde priset var det för att "folk inte skulle behöva stå i bussen", men tydligen blev det inte tillräckligt dyrt för att folk skulle sluta åka? För det måste ha varit tanken eftersom det inte blev fler avgångar? Utbud och efterfrågan, är inte det liksom marknadsekonomins grunder? "Vi höjer priset, så minskar efterfrågan, då behöver vi inte öka utbudet" Toppen. Eller inte.

Eller så tänker de så här: Ju längre tid resan tar desto mer valuta för pengarna!
Slutligen återstår bara frågan: Var sjutton köper Torbjörn Rosdahl sina chips för 35 spänn påsen?!

Rekommenderad läsning: Alliansfritt Sverige
och Vi har räknat på det här och Fredrik Backman Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , och annat intressant

5 kommentarer:

Mats sa...

Mycket bra.

Peter sa...

Visst är det en hög höjning, men en piss i havet för de som fått skatte avdrag med över 20 000 om året. Patetiskt att höra dem gnälla, i synnerhet när inten lyfter ett ögonbryn för de nyfattiga som inte har råd med det gamla priset ens. Som lever på 2800i månaden, som tillhör samhällets B-lag. Stackars stackars skattesänkningsgeneration, det här är första - lilla - smällen ni får ta. Det kommer mer sen, det kan jag lova.

Smaldavid sa...

Haha, översittaren Rosendahl beställer väl hem sina chipspåsar eller så är han för lat för att åka till city gross och köpa chipspåsar för mellan 10-20 spänn, då kan man få mellan en 5-10 chipspåsar för hundralappen! :)

Viktigt (!) att de lägsta bidragen höjs omgående och inte halkar efter bland de ordinarie prisökningar för de nödvändigaste kostnaderna! Annars så får vi ökad fattigdom och kriminalitet. Och det är väl inte så kul oavsett hur rik man själv är.

Spiff sa...

Fortfarande "sponsras" SL till 50% av skattebetalarna, men är ändå dyrt i jämförelse med andra städer..

Det är bara en av många saker som kostar väldigt mycket men ändå fungerar "halvtaskigt" i Sverige. Varför?

Magnus Persson sa...

Spiff: Vilka andra städer syftar du på? De enda exempel jag hittar har betydligt mindre giltighetsområde (endast en tätort eller kommun, till ytan jämförbar eller till och med betydligt mindre än till och med SL:s zon A), och dessutom betydligt sämre trafikutbud.

För oss som är födda utanför storstaden framstår stockholmare som ganska gnälliga, även om jag håller med om att det är en höjning på ett bräde, för oavsett vilket, kommer SL-kortet fortfarande vara betydligt billigare än motsvarande kort i resten av landet...