tisdag, maj 03, 2011

Arbetslösa lär sig virka utan garn

En snubbe får 50 000 i månaden för att förvara arbetslösa som ska lära sig virka blommor för försäljning. Nåt garn har de dock inte fått, rapporterar Mittnytt. Andra ska lära sig renovera nya möbler, berättar Östnytt.

Fredrik Reinfeldt tycker att Fas 3, eller den så kallade "jobb- och utvecklingsgarantin" är bättre än passivitet. Det kanske är arbetsgivaren som tjänar 50 lax i månaden han tänker på då? Han är väl den enda som inte varit passiv inför arbetslöshetsproblemen i Sverige.

Skämt åsido, undrar om taktiken är att röka ut dem? Som med de gamla gummorna och gubbarna som inte kan e-deklarera och igår stod och såg ledsna och trötta ut i stadshusets reception, efter att ha fått det franka beskedet att "deklarationslådan är indragen eftersom allt fler deklarerar via SMS. Vill ni lämna in deklarationen för hand får ni åka till Sundbyberg".

En sak jag har lärt mig efter snart 22 år som förälder, är att om man vill ändra någons beteende, så måste man lämna den personen ett handlingsutrymme; "Du har nu att välja på följande tre alternativ..." Självklart måste det vara verkliga alternativ, inga pest eller kolera-alternativ. Annars blir det lätt förnedrande, eller som Bagheera säger till Baloo när han golvat Mowgli: - Säg mig, när du knockar dina elever, hur tror du då de ska komma ihåg vad du lär dem?

Vill man lära folk att e-deklarera, kanske det vore smart med en liten datastuga där folk kunde få starthjälp med SMS:andet? Och för dem man drar in a-kassan för kanske det kunde vara på sin plats med litet kompletteringsutbildningar i bristyrken?

Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Vad behöver de som satts att virka blommor utan garn för att kunna få ett riktigt jobb? Kanske utbildning, kanske pep talk, möjligen ett snyggare CV, om inget annat hjälper flytt, men definitivt inte förnedring!

Rekommenderad läsning och lyssning: Radioklippet om censuren och nedtystningen på Arbetsförmedlingen, Eje jobbar heltid för 3 400 i månaden , De tystas röst om bl a myterna om sjukförsäkringen, SVT granskar Fas 3 , Alliansfritt Sverige om Reinfeldts makalösa uttalande, Dårarnas paradis om vilka anordnarna egentligen är och varför de hålls hemliga.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , och annat intressant

4 kommentarer:

Henry sa...

Det kanske bara är en vokal som blivit "fel"-skriven?
Ett "e" har ersatts av ett "i".

Virksamhet, virkmästare, virkställande direktör, ...

Johanna Graf sa...

Helt klart, så måste det ju vara!

Anette sa...

Det gjorde mig så arg när det helt plötsligt var mitt eget ansvar att placera mina pensionspengar! Jag som inte kunde någonting alls om aktier och fonder. Jag har nämnt och kritiserar det flera gånger, hur kan de dumpa över det valet till mig utan någon kurs eller utbildning?Jag gjorde inget val alls och lämnar min pension till ödets händer,,,hade jag fått en kurs av staten så kanske jag hade klarat av att göra några val men nu är det de som kan sånt som tjänar till sin pension bättre än jag... Vi betalade skatt förut att någon skulle sköta investeringen/placering av pensioner...vad gör dom nu? För de har väl samma lön och vi betalar fortfarande skatt till tjänstemännen?

Johanna sa...

Exakt Anette, det exemplet borde jag också ha nämnt i mitt inlägg. Jag har inte heller haft varken ork, tid, lust eller kunskap nog för att placera mina pansionspengar på nåt smart sätt. Om det nu finns något sådant. Pensionspengarna verkar ju bara krympa ändå så...