tisdag, augusti 24, 2010

Inget flum, inget skitsnack - går det?

För nån vecka sedan satt jag och svettades över hur man skriver ett valprogram så folk förstår. Jag hade sex krav:

1. Inget fluff. Det är ingen idé att skriva om sånt som alla partier vill. "Äldre ska behandlas med värdighet" är exempel som inte håller för floskeltestet.
2. Inget skitsnack om andra partier.
3. Konkret.
4. Genomförbart.
5. Kort.
6. Relevant för dem vi vill nå - Solnaborna.

Så här blev resultatet: (Klicka på bilden om du vill se vad som står inuti!) Snacka om att jag blev glad när jag fick den här responsen från en av testpersonerna, en 16-årig Solnatjej som gjorde varit Prao-elev hos mig:

Hej Johanna!
Kul att äntligen träffa dig igen.
Saknar min tid
som praktikant hos dig.


Jag läste igenom häftet och kände att allt var på rätt nivå för att
förstå fullt ut.


Det är som du säger, inget flum eller pajkastning, det är rakt på sak
med enkla ord som alla förstår. Skönt att något parti har tänkt på den yngre
generationen när det gäller informationen.

För det är ju faktiskt den yngre generationen som är Solnas framtid.
Därför är det nästan viktigast att se till att dessa ungdomar förstår vad de
röstar på. (särskilt med tanke på att den kommande generationen bara blir
större och större)

Jag har alltid tyckt att du gör en bra gärning som engagerar dig i
främst ungdomsfrågan, när det gäller skolor och fritid. Inte bara för att jag är
en i mängden i den generationen som kommer att få glädjas av förändringarna,
utan också för att jag vet att om man inte börjar tidigt med att känna glädje
och vilja i att sträva framåt, så kommer det bli allt färre personer som dig som
vill förändra här i världen.

Samhället går framåt hela tiden, därför behöver vi människor som kan
hjälpa till att få allt annat att följa med i utvecklingen. T ex som ni vill:
lägga pengar på att förnya ting som kommer kunna skapa glädje till en stor
klunga individer, samt få allt fler att uppta hoppet om att man har möjligheter.
Bara man inte ger upp hoppet. ("let everyone understand that they shuld never
take a no for an answer, just belive in yourself")

Tack än en gång att du tror på mig,
jag vill också kunna förändra saker i mitt liv.
Och jag har börjat min resa dit redan nu.

Kram Frida :)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , och annat intressant

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Johanna! Läs mitt senaste blogginlägg.

Var är dina affischer i Frösunda?

=)

Johanna Graf sa...

Har läst nu, jättebra skrivet!