Kom nyss från ett frukostmöte med Stefan Fölster. Bortsett från att han som chefsekonom på Svenskt Näringsliv måste häva ur sig de floskler han förväntas säga, så lyste det ändå fram en mänsklighet och ett engagemang som jag inte förknippat honom med förut. Fölster kom ut som engagerad pappa och miljökämpe i sitt tal, som handlade om allt från lågenergilampor till läxtjat. Han har en förmåga att på ett nyfiket och rätt oförutfattat sätt ifrågasätta och belysa gamla sanningar från nya håll.
Att det är smartare för de rika länderna att göra miljösatsningar i tredje världen än hemma är en idé som är vettig, men svår för regeringar att motivera för sina väljare.
Att det kan vara miljövänligt att köpa en handväska för 85000 kronor är ett annan svårsmält påstående. Men en lyxprodukt sysselsätter ju faktiskt en hel rad tjänstemän och designers, medan själva produktionen är den lilla delen.
Ha! Det var väl det jag kände på mig, när jag gick där och tittade sådär längtansfullt på en Kelly från Hermès.
Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om Stefan Fölster, frukostbricka, miljö, klimat, politik, Svenskt Näringsliv, miljöhot, klimathor, tredje världen, designerväskor, Kelly, Hermès
3 kommentarer:
Peter Englund säger det bra;
"Längtan är ett av de mest förtalade sinnestillstånden. Längtan förknippas nämligen med brist. Och brist är per definition fel, något som skall utplånas ur våra liv. Vi vill ha allt och vi vill ha det NU. Så fånigt. Grundfelet är att vi så lätt förväxlar behov och begär.
Det är lätt hänt. Hela reklamindustrin arbetar intensivt, 24 timmar om dygnet, år ut och år in, för att bringa oss till detta tankefel. De stjäl vår längtan och säljer den sedan tillbaka till oss. Till överpris.
För reklam handlar om längtan. Det är nog det som gör att reklam och stalinistisk konst faktiskt kan påminna om varandra. Det är samma tindrande ögon, samma förväntan, samma bild av världen, inte den värld som är, utan den som vi längtar efter. Kanske är det därför som utopierna har dött ut: förr tog begärets energier ofta en politisk form: nu har de förvandlats till banalt konsumerande. Och bakom den nutida reklamens idealmänniskor anar jag en lycklig sovjetmedborgare uppflugen på en glänsande traktor."
Alltså; Gärna en Hermesväska men först rättvisa löner och ersättningar samt stopp för vidgade klyftor mellan dem som har och dem som inte har.
Jag ska genast köpa en sån väska för pengarna jag kommer att vinna på lotterna som jag aldrig köper!
Underbar!
"Att det är smartare för de rika länderna att göra miljösatsningar i tredje världen än hemma är en idé som är vettig, men svår för regeringar att motivera för sina väljare." Varför skulle det vara det? Problemet är väl snarare "miljölobbyn" som driver sin kravpolitik in absurdum här hemma, i det land som förmodligen släpper ut minst växthusgaser av alla utvecklade länder, "rasar" dom för minsta beslut som innebär att vi kan bibehålla en normal industri och levnadsstandard!?
Det måste kunna diskuteras på ett sansat och realpolitiskt sätt snart. Över huvud taget präglas Svensk politik av väldigt mycket (överdrivna) känslor istället för fakta, något som inte minst bevisas av ( dom hårda, sarkastiska..) ordvalen hos alla "blogg-politiker";))
Skicka en kommentar