onsdag, februari 11, 2009

Vad är kultur för dig?

Det verkar jobbigt att vara borgerlig ledarskribent just nu. Nu när de rödgröna partierna börjat snacka ihop sig i sakfrågorna, och ökar i opinionsmätningarna, måste olyckskorparna hitta nåt nytt att ösa sina domedagsprofetior över. - Det kommer aldrig gå, de har så olika partikultur, kraxar Göran Eriksson i SvD. V och MP är småpartier som gillar att vara i opposition och putsa på sin ideologi, medan S bara söker makten. Att Mona, Maria, Lars och Peter tillsammans lagt fram 18 budgetar tidigare ser han väl bara som undantagen som bekräftar regeln.

Apropå partikultur förresten. Kristdemokraterna vill att Fredrik Reinfeldt ska avsluta sina tal med Gud välsigna Sverige. Där kan vi snacka olika partikultur. Såvitt jag vet så är Reinfeldt inte ens medlem i svenska kyrkan. Fast han kanske kan syfta på Mammon när han säger det?

Ikväll ska vi sossar i Solna prata kultur i partiet, fast då på ett medlemsmöte som gästas av Carlos Rojas.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker Reinfeldt ska runda av sina tal med att göra rocktecknet och ett litet diskret "Hail Satan".

Jag hoppas mötet med Rojas var intressant; själv är jag jätteförkyld :(

Anonym sa...

Kulturen kostar pengar, massor av pengar som skulle kunna användas till betydligt viktigare saker som sjukvård eller skolor.
Varför skall jag bekosta andras fritidsnöjen med mina skattepengar?

Om nu en viss teater, eller annan kulturyttring är så oerhört angelägen, borde ju publiken strömma till och villigt betala entren, eller?
Sanningen är att det produceras så mycket skräp ofta med politiska förtecken (era..) som inte känns angeläget alls, och det tycker bevisligen inte publiken heller, eftersom dom inte kommer..

Dags att tänka till va? Eller vad tycker du om att en konstfack-elev sprejar ner en tågvagn för några hundratusen skattekronor? Är det OK om jag sabbar något i Solna bara jag får "uttrycka" mig fritt och "tänja gränsen lite", kanske skapa debatt!?

Floskler råder det ingen brist på i kultur-kretsar, men som politiker borde du kunna se lite mer nyktert på det..

Själv åker jag till New York, London och Paris några gånger per år för att få bra kultur och jag betalar gärna vad det kostar./Spiff

Anonym sa...

Tror samhället får den konst den förtjänar precis som politiken….
Det är en skillnad mellan förståelsen (humaniora) och förklaringen (empirism) den ena riktar sig mer till känslorna och de olika perspektiven och den andra till förnuftet och det metriska...

Tror när ett samhälle blir för ”ordnat” tappar den sin kraft och där med sin kreativitet!

-3 Grader