torsdag, april 14, 2011

God idéer har ingen partifärg! Eller?

När jag engagerade mig politiskt så var det inte helt självklart vilket parti jag skulle välja, utan jag tog ett som hade värderingar som jag gillade och stod mig hyfsat nära i sakfrågorna. Det betydde inte att jag tyckte illa om de andra partierna, utan bara just det; att jag var tvungen att välja ett för att få fram mina idéer.

Fasen vet om det var ett så smart drag...

Efter snart två mandatperioder som kommunalråd är den största reform jag fått igenom att det ska införas iPads istället för de tonvis handlingar som skickas och budas ut till ledamöterna i kommunstyrelsen. Bra i och för sig, sparar väl på sikt en 4-5 miljoner mellan två val för Solnas skattebetalare, men förändrar knappast världen som jag drömde om när jag gick med. Nu har jag väl även bidragit till att STOPPA en del tokerier som de styrande planerat också, men det är ju mer att agera brandkår än idéspruta.De allra flesta andra idéer vi lagt fram, jag och mina kollegor på "fel" sida blockgränsen (detta konstiga ord!), har fått ett blankt nej av Solnas styrande (m)ajoritet. Varför är det så? Sitter samtliga idéer också i opposition? Nej, såklart inte! En del idéer har jag dessutom funderat fram ihop med bekanta med djupt borgerliga grundvärderingar.

Hur kan det t ex vara fel med jämlika villkor mellan kommunal och privat verksamhet inom skola och äldrevård? I ett beslutsforum för politiker från hela länet stod jag nyligen i en talarstol och pratade för att alla kommuner i länet skulle hjälpas åt så att det blev lätt att välja rätt och att jämföra t ex skolor i olika grannkommuner, och att det blev konkurrens på schyssta och jämlika villkor mellan olika utförare. Jag såg att det var många borgerliga ledamöter som satt och nickade och höll med när jag sa: Stockholmarna bor, jobbar och har ungarna och gamla morsan i olika kommuner, de skiter i kommungränser. Och de skiter i vem som utför välfärdstjnsterna, men de vill att det ska vara enkelt att jämföra kvalitet. Och de kräver att vi har koll på att skattepengarna som de betalt för att ungarna och gamlingarna ska ha det bra används effektivt och går dit de ska!

Men sedan avslog den moderatdominerade styrelsen förslaget. Utan att ens orka argumentera om varför.

Man kanske borde bli lobbyist istället? Dem brukar de visst lyssna på?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , och annat intressant

2 kommentarer:

Lise-Lotte sa...

Håller med om att det borde vara jämlika villkor mellan kommunala skolor och friskolor.

Jag är studie- och yrkesvägledare som jobbar i en kommunal grundskola och märker också av skillnaden...

//Lise-Lotte, http://dinastudier.blogg.se

Johanna Graf sa...

Ja, ni yrkesmänniskor har ju länge förespråkat detta. Nu gäller dwet bara att alla partier tar av sig sina ideologiska skygglappar och sätter igång och jobbar med denna fråga. Barnen och eleverna får inte komma i kläm bara för att vuxna människor träter.