fredag, april 01, 2011

Eftersom det är första april...


... om fem minuter, måste det vara ett skämt, tänker jag när jag straxt före midnatt kommer hem och slår på datorn och ser att Maryam Yazdanfar, Stockholms mest lovande, smarta och blåslampsstarka unga socialdemokrat petats från sin position som talesman för bostadsfrågor i riksdagen. Ett par veckor efter att hon fått barn och är på föräldraledighet. I ett parti som kallar sig feministiskt. Av en äldre man. Som vill ha in en man på en plats där en annan ung kvinna sitter. Som nu måste flytta på sig, till Maryams plats. För det finns tydligen bara plats för en ung kvinna på framträdande plats i ett parti som nu allt fler äldre män åter känner igen sig i.

Fuck-off-impulsen är starkare än en kräkreflex efter en flaska Kir i 16-årsåldern. Jag drar, tänker jag. Till söderhavet. På fullt allvar.

Det är då jag ser den. Annonsen. "Någon vill tipsa dig om ett jobb", skriver Arbetsförmedlingen, och skickar med en länkt till den här annonsen på Platsbanken:

amelia söker strandtestare

BONNIER TIDSKRIFTER AKTIEBOLAG

Publicerad: 2011-03-31, Annons-ID: 1877506

Stockholm  (Kommuninformation), 1 plats Sista ansökningsdag: 2011-04-05

Uppdrag: Att under fyra veckor för magasinet amelias räkning testa badstränder i fyra världsdelar. Bland arbetsuppgifterna ingår att åka på utflykter, vila i solstolar, dricka vin på lokala tavernor samt andra vanligt förekommande uppgifter i kommersiell strand- och turistmiljö. På vissa orter kan även mottagande av helkroppsmassage, drinkprovning, snorkeldykning samt bokläsning efterfrågas. De aktuella stränderna finns bland annat på Korsika (testas sommaren 2011), i området runt Kapstaden, Sydafrika (testas hösten 2011) och i Asien (testas vintern 2011). Kvalifikationer: - Du ska vara van att röra dig bland många människor. - Du ska ha kapacitet att vila/göra ingenting under långa perioder. - Du ska vara simkunnig. - Du ska vara ansvarsfull inför dig själv, andra och ditt välbefinnande. Vi ser även gärna att du - kan jobba sena kvällar (drinkprovning kan under vissa omständigheter kräva övertidsarbete). - har tidigare erfarenhet av självständigt arbete. Arbetsuppgifter: - Blogga kontinuerligt på amelia.se under perioder då stränderna testas. - Skriva fyra fristående reportage om dina upplevelser under resorna. - Fotografera. Om amelia: amelia är Sveriges ledande magasin för kvinnor och har 355 000 läsare. 90 procent av läsarna ägnar 54 minuter åt att läsa varje nummer, de flesta läser tidningen flera gånger. amelia ger även ut elva specialtidningar. Chefredaktör är Åsa Lundegård. Varaktighet/Arbetstid: 4 veckor Övriga villkor: Om du får jobbet måste du kunna frigöra fyra arbetsveckor under kommande året utan andra anspråk än erbjuden lön. Ansökan: Berätta med högst tio meningar varför just du är perfekt för jobbet som amelias strandtestare. Skicka med namn, ålder, hemort, mejladress och telefonnummer.
...................................................................................................

Tio meningar? Jag skulle kunna ge dem 100. Nej, tusen.

1. För att jag alltid känt att jag inte är gjord för den här världen, utan för att ligga i en solstol med en paraplydrink i handen, helst på fördäcket till en lyxkryssare, men jag är inte knusslig, en strand duger det med.
2. För att det vore en fullständigt underbar nära-döden-upplevelse att få trycka på AV-knappen och bara försjunka i letargi, med tom blick skådande ut över horisonten, fullkomligt utbränd, med en dubbel frozen margharita på väg ur mitt slappa grepp, medan jag begrundar dagens alternativ: a) Sträcka mig tio centimeter åt vänster för att ta upp min kamera ur strandväskan och plåta min underbara brundbrända kropp och lägga upp på Facebook för att äckla människor jag känner och hatar. b) Sträcka mig tio centimeter åt vänster för att ta upp min bok om Världens 10 Bästa Retreat ur strandväskan. c) Sitta kvar i samma ställning hela dagen och fundera ut en ritning till en strandväska som kommer när man ropar på den.
3. För att jag sedan jag varit liten fått höra att jag bara har två lägen: AV och PÅ, vilket ju måste vara perfekt för en strandtestare. Under själva testet som en död sill, iakttagande och innesluten i mig själv och sedan PANG, upp och reka, bli kompis med varenda en i hela byn, känna till vartenda ställe som är värt att veta om, på gång att starta en lokal hjälporgansiation för prostitutions-/jordbävnings-/missväxtproblem.

P.S. Jag har en egen hängmatta, liten och behändig, som jag köpte när jag testade palmstränder på Hainan vid nyår. Tänk vad ni skulle spara pengar på mig!

Ja, så kan jag ju fortsätta. Fast nu är det första april och drömmar finns inte.

Men det där med utnämningspolitiken i riksdagen tar jag gärna tillbaka, jag skulle till och med välkomna att någon ringer och skriker att jag är en dum sill.

Hem&Hyra skriver, liksom
Aftonbladet, Lena Mellin i Ab , SVT , Norah4you,Björn Andersson , Expressen, Högbergs tankar , Jinge , Johan Westerholm , Martin Moberg Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , och annat intressant

10 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Maryam Yazdanfar behandlas dåligt, helt klart och jag hoppas du tar upp detta i partiet. Nån j-a ordning får det vara även inom S.

Ps. Jag skulle vilja skriva att du är väldigt snygg och jag skulle vilja fråga om du är singel men det gör jag givetvis inte då jag är väluppfostrad. Ps.

Henry sa...

Visste du att begreppet "dum sill" på engelska är ett ord, "silly"?

Johanna Graf sa...

Henry, jag sträcker mig gärna så långt som att kalla mig en silly sill bara jag får höra att jag hört fel när det gäller Maryam och rätt när det gäller strandtestaren!

Anonym sa...

Tror inte att det handlar om föräldraledigheten eller hennes ålder. Tror att det handlar om att bygga ett nytt lag med fler nya yngre och fler nya äldre. Det får inte bara bli att partiledaren byts ut. Nya partiledningen har ett mycket starkt mandat att bygga ett nytt lag med nya personuppsättningar. Inget konstigt efter att ha gjort ett sådant gruset val.

Håkan S. sa...

"Silly" är faktiskt ursprungligen samma ord som svenskans "salig". "Ignorance is bliss" eller vad man ska säga...

Johanna Graf sa...

@"Anonym": "...ett nytt lag med fler nya yngre"?
Hur menar du? Det jag kritiserar är ju att den enda 80-talisten i gruppen petas.

fredriktomte sa...

Jag har svårt att se relevansen i Yazdanfars kön eller det faktum att hon är föräldraledig. Hittills har flera män avpolleterats och det borde inte vara något större problem att uppnå könsbalans. Inte heller böer föräldraledighet berättiga immunitet. Det vore en absurditet. Det som däremot är ett problem är åldern. Visserligen har de som kickats tidigare inte direkt varit några duvungar, men att få ner genomsnittsåldern lär vara svårt. Inte minst eftersom erfarenhet trots allt ger kompetens. Man kan inte bara byta ut en 50-årig veteran mot en 20-årig nybörjare hur som helst. Ska bytet vara rimligt måste nybörjaren vara någonting alldeles extra, och det är där problemen börjar. Var hittar man sådana i ett parti där medelåldern bland de aktiva medlemmarna är så hög?

Johanna Graf sa...

Kön är inte i sig problemet, utan snarare det faktum att man ersätter en ung kvinna med en annan ung kvinna, varav både behövs tycker jag. Och föräldraledighet ska självfallet inte ge immunitet, däremot bör man ta med föräldralediga i diskussionen och inte meddela dem via media. Nybörjare är man knappast då man lyckas bli riksdagsledamot. Maryam har varit aktiv inom politiken i över 15 år och dessutom hunnit utbilda sig och arbeta som journalist, så någon nybörjare är hon definitivt inte.

Spiff sa...

Hmm, i rättvisans namn ersätter man en del gamla gubbar med gamla gubbar också...