torsdag, november 19, 2009

Det är bara en liten notis...

... men den innehåller sprängstoff: Svenska skolbarn får allt högre betygspoäng

Visst låter det bra?!

Men tittar man närmare ser man att det är barn till välutbildade föräldrar som står för hela höjningen av betygspoängen. Jamen det är väl inte så konstigt, invänder någon, klart att de som har föräldrar som kan läsa läxor med dem klarar sig bättre i skolan?

Fast då kommer slutklämmen: Bland barn med lågutbildade föräldrar har kunskapsresultaten tvärtom sjunkit.

Är det också helt naturligt och förståeligt då? Mitt svar är ett rungande NEJ!

Den svenska skolan har i decennier verkat kraftigt utjämnande på sociala klyftor och höjt utbildningsnivån i vårt land på ett sätt som saknar motstycke i övriga i-länder. Från debatten på 50-talet om att det var grymt att utsätta arbetarungar med praktisk begåvning för gymnasiestudier, till dagens situation då lika stor andel av en årskull som då tog student idag läser en forskarutbildning! Eller jag kanske ska säga gårdagens situation, för det där håller uppenbarligen snabbt på att förändras. Medan klyftorna åter ökar, har vi en utbildningsminister från helvetet som åter börjar tugget om att inte de stackars "praktiska begåvningarna" ska behöva full gymnasiekompetens. Men det är inte bara Jan Pekpinnen Björklund som gör det enkelt för sig. Även vissa sossar har länge levt i en slags krav-är-fult-och-missgynnar-de-stackars-arbetarbarnen-föreställning.

Det har gått så långt att man givit upp och suckat att allt är boendesegregationens fel, skolan kan inte påverka så mycket. Tänk om folkbildningens pionjärer hört det tugget! Snacka om att de första folkskollärarna jobbade i motvind, med föräldrar som tyckte det var onödigt att barnen gick till skolan när de behövdes hemma på åkern. Med utkylda skolsalar, torftiga läromedel och elever som var både undernärda och trötta efter att ha gått miltals till skolan.

Att det visst går att göra skillnad, radikal skillnad, ska jag skriva om i nästa blogginlägg.

Inga kommentarer: