lördag, januari 31, 2009

S we can eller Swecan?

Igår var jag på Teatergrillen och åt middag. Det var tydligen längesedan jag var där, för stället har förvandlats från gammal klassisk krog med hovmästare i smoking och maträtter med namn efter kända skådespelare, till kändistätt trendhak, komplett med eftersläppsbrudar och allt.

Idag är jag litet trött, fast inte så farligt, det var vinet för dyrt för. Satt här vid frukostbordet och såg fram emot helgens partidagar i Västerås, tills jag upptäckte via Erik Laaksos Twittrande att några ljushuvuden till partistrateger skojat till det och hittat på en ny devis för arrangemanget:
"S we can" Snälla, säg att det inte är sant! Det påminner om sådana där käcka klistermärken som folk brukade sätta på bilarna förr i tiden; "I love Hjo" eller "Ljusterö, just de´rö".
Det måste vara någon av gurkmänniskorna som kläckt en sådan infam idé.

Googlar man på orden S we can, får man lustigt nog upp en helt annan innebörd. Ooups!

Igår när jag gick från jobbet vid halv sjutiden kunde jag konstatera att flitens lampa lyste även hos folkpartisten Anders Ekegren, för han lämnade stadshuset samtidigt med mig. Han berättade att han skulle ägna helgen åt Krogrännet. Låter som ett klokt val. Han undrade litet försiktigt om jag visste ifall Thomas Bodström skulle delta? Han brukar tydligen göra det, oanmäld. Ifall det finns nån hotbild eller så, gissade folkpartisten. - Men om jag berättar det för dig måste jag ju döda dig efteråt, sa jag. Så vi enades om att det nog var bäst om han hölls ovetande. Äh, han skulle ändå aldrig kunna vinna över Bodis, han är ungefär hälften så lång och dubbelt så bred. Fast fan vet, han lär vara en jäkel på skrinnande... Må bäste man vinna. Önskar jag kunde varit där istället för i gurkstaden.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

deeped sa...

Som både strateg och gammal copywriter blev jag illamående av det. Dels att det helt enkelt är dåligt att på det sättet leka med ordets läte men också att det är en ganska ful idé att sno åt sig en del av Obamas framgångar. Jag hoppas att det inte blir långlivat... Skönt att höra att du ogillade det faktiskt.

Björn Fridén sa...

Aftonbladet plankar inlägget

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4303036.ab

Morfar Lasse sa...

Mig får det att falla tillbaks på ungdomen och leken kring sveriges, då tre levande chokladfabrikanter.

Tag det rätta,
tag Cloetta!

Det gör ni rätt i,
att ta Mazetti!

Det skulle du bara tro,
jag tar Marabou!


Fånigt så det förslår,
men populärt.

Ps. Du var säkert för ung!?!

Anonym sa...

Ta't lugnt ta en Toy!

Helt seriöst kan man ju fråga sig om vissa högt uppsatta inom mycket är helt ovetandes om både google, yahoo och allmän re-search. Pinsamt är ett ord som passar fint in i det här sammanhanget.

Anonym sa...

Ja det är lite "bält-mannen" över Måna och socialdemokratin..

"Håll Sverige rent" mot vänstern helt enkelt;))