fredag, januari 30, 2009

Fest och glam

SvD Näringsliv skriver klädsamt finstämt om direktörernas bonusfest, som förhoppningsvis uteblir detta år. Märkligt nog verkar miljonfloden aldrig sina helt, inte ens när the botten is nådd i övriga arbetslivet.

Men om direktörerna fortfarande tycker sig ha anledning att festa, så ska väl inte jag vara sämre, tänkte jag och planerade in 1 st premiärfest och 1 rejäl utgång innan helgens partidagar i Gurkstaden. (Eller partidagar, det fick man visst inte säga, det kunde väcka fel associationer, Socialdemokraternas Framtidsdagar i Västerås heter det.)

Sagt och gjort så begick jag först harakiri-träning med hjälp av mitt nyinköpta svindyra träningskort på SATS och bjöd sedan med mig min personliga tränare på nya ETC Stockholms premiärfest. Jag trodde det skulle vara fullt av övervintrade hippies och radikalvänstermänniskor, men tji fick jag.

De första jag stötte på när jag kom in var oppositionsborgarrådet Roger Mogert (som snart ska ha stor 40-årsfest, men föredrar att säga att han är "thirtyverysomething") och Carin Jämtins sakis/pressis John Zanchi. Han var f ö citerad i premiärtidningen, men kallades då Johan. Bra saker sa han iallafall. Journalisten och krönikören Ulrika By var också där, och såg betydligt ballare ut än hennes bildbyline i DN låter avslöja. Hon berättade att hon var Solnabo, vilket höjde henne ännu mer i mina ögon.

Men sedan gled min blick över ett par udda figurer i tajta kostymer och ytterst välordnade frisyrer. Var det inte ... jo, två moderata sekreterare från Stockholms stadshus hade letat sig fram till festen! Var de på partibevakningsuppdrag?? Vilket parti skulle i så fall föreställa hålla hus på denna allmänna vänstertillställning??? När jag frågade visade det sig att de var där för att husbondens röst fanns med i tidningens premiärnummer. Sten Nordin var intervjuad om Stockholms politik i krisens spår. Och det var nog på sin plats att de båda pärmbärarna fanns på plats för att förtydliga ett och annat i den artikeln, för nåt luddigare har jag sällan läst.

Lycka till nu ETC Stockholm! Johan Ehrenberg berättade att han skulle ut och dela gratistidningar på centralen idag på morgonen. De går säkert åt som sulor i snöslask, särskilt som utsidan påminde starkt om en annan av stadens gratistidningar.

Nej, nu ska jag ut och inspektera förskolor innan det är dags för fest igen. Denna gång i rakt motsatta kretsar, på ett typiskt Stureplanshak.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Ulrika By var faktiskt anledningen att jag sa upp mitt abonnemang på DN och gick över till Svd för en lång tid framöver. Jag var trött på att bli "spydd på" bara för att man är Svensk, "höginkomsttagare" och man..
Bye bye..