måndag, april 21, 2008

Stressad? Sätt på datorn!

I Aftonbladet ser jag rubriken "Så här stressar du smart".
Jag blir genast intresserad. Om man ändå är stressad jämt, så kan man ju lika gärna vara det på ett smart sätt, eller hur?

Artikeln handlar om en stressforskare, som beskrivs som väldigt harmonisk och avstressad, trots att han just doktorerat, blivit pappaledig och skrivit en bok om stress.

Här är de tips (o)stressdoktorn ger:
  • Använd det webbaserade stresshanteringsverktyg som stressforskaren själv arbetat fram.
  • Köp den bok som stressgurun just skrivit
  • Gå på en "upplevelsebaserad" föreläsning som han håller ihop med en komiker.
  • Skriv en lista med 100 saker som du kan belöna dig själv med när du har gjort något bra.
  • Ha humor. Se på komedier, gå på komediklubb. Dra egna skämt.

Moaaaahhahahahaaaa! Det funkar. Jag skrattar hela vägen till budgetberedningen.

Och i kväll när jag stressar hem med mina matkassar, ska jag stanna till på vägen och skriva ner de där 100 sakerna jag ska belöna mig med när jag kommit hem.
Om jag hinner, för jag måste ju kolla in det där webbaserade stresshanteringsverktyget också.
Och boka in en upplevelsebaserad humorföreläsning.
Och öva på mitt Stand Up-nummer.



Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , ,

5 kommentarer:

Jonas Morian sa...

Lysande! Har nu skrivit ut och på mitt skrivbord klistrat upp mitt Stress Reduction Kit. Har inte testat det än, men redan har kollegorna börjat undra...

Jonas Morian sa...

Blev dock först lite förvirrad när jag läste ditt inlägg och undrade om tanken var att jag skulle skalla dataskärmen.

Johanna Graf sa...

Nej, gör inte det.Min skärm har fått en tendens att slocka hela tiden efter att jag brukat den metoden.

Anonym sa...

Fullständig skit, stressdoktorns tips! Den enda som skrattar är han själv när han går till banken. Det där med stand-up, det är väl det ni håller på med i stadshuset kan jag tro...? Och dessa bloggar för inbördes (s)beundran... Ha humor!

Johanna Graf sa...

Håller med dig, anonym. Varenda fullmäktigeär som en enda stor stand up act!