onsdag, april 02, 2008

Äntligen ett bra alternativ till nedladdning

Nedladdning av musik är olagligt och taskigt mot musikerna, det vet alla. Ändå är det så oerhört utbrett. Jag har haft flera diskussioner med ungdomar, några av dem själva musiker, om detta. De har aldrig köpt en skiva i sitt liv, möjligen med undantag från någon Hits for Kids i åttaårsåldern. De bara fnyser åt de vuxnas predikningar. - Det tåget har redan gått, säger de, artisterna måste hitta andra sätt att få betalt för sin musik. Många av dessa ungdomar har länge lagt ut sina egenproducerade låtar på fria nedladdningssidor som MySpace och facebook. Men nu har de fått chansen till skivkontrakt. Och då låter det litet annorlunda. - Vi vill ju gärna att folk ska lyssna på vår musik, men vad ska vi göra en skiva för om ingen köper den?
Just det. Täääänkte inte på det, va?

Till min glädje läser jag i GP att Marit Bergman kommit på just ett sådant nytt sätt att få betalt för sin musik. Man kan prenumerera på hennes låtar. I takt med att hon producerar nytt material kan man, före skivköparna och med exklusivt extramaterial i form av bilder och annat, få hennes låtar skickade till sin dator, telefon eller mp3. 85 spänn för ett helt år. Dessutom ingår inträde en exklusiv konsert för bara prenumeranter. Helt suveränt. För mig som har problem att få tiden att räcka till för den där grundliga genomslyssningen som en ny skiva ofta kräver, är det som skräddarsytt. En ny låt då och då, att lyssna på i lugn och ro, utan att jag behöver leta rätt på den själv. Lyssnade nyss på min första prenumerationslåt Out on the piers. Nåt att trösta sig med när man inte har biljetter till konserten. Tack Marit!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , ,

1 kommentar:

Anna, Fair and True sa...

Har utmanat dig på min blogg!