måndag, februari 18, 2008

Geléhjärtan och blomsterspråk

Firade Alla hjärtans dag förra veckan med att besöka Solnas Seniormässa. Trängseln vid de privata vårdbolagens montrar var stor, dock verkade den mer bero på de gratis geléhjärtan man bjöd på dagen till ära.

Företagens broschyrer var också väldigt romantiskt författade. I färgglada foldrar prydda med glada kanelbulleätande seniorer gjorde man reklam för varför "kunderna" skulle välja just deras tjänster när det blev dags för hemtjänst eller äldreboende. Samtliga innehöll orden "trygghet", "omtanke"och "respekt" med, gärna kryddat med "frihet" och "individuell".
Efter att ha läst alla denna poesi kände jag mig lätt illamående, eller om det möjligen berodde på alla geléhjärtan, så tyckte jag det var lämpligt att nappa på erbjudandet "Testa ditt blodtryck och blodsocker!".

Utanför sjuksköterskemottagningen väntade en lång rad av pensionärer. "Vi tar ju prov ofta, och jag vet ju mina värden, men det var ju gratis", gick snacket i väntrummet. När ytterligare en gammal dam kom in, reste jag mig upp för att erbjuda min plats, med motiveringen att jag nog var yngst i sällskapet, men då studsade genast alla de andra upp på fötter och gjorde klart för mig att jag minsann inte skulle ha några fördomar om deras fysiska status inte. Det kallar jag takter!

Vad mina värden var? Med tanke på allt godis kunde man ju trott att de skulle vara katastrofala, men de var tydligen toppen. Och inte hade jag diabetes heller. Än.
Men för att vara litet allvarlig en stund: Alla val man måste göra i livet kräver tydlig och jämförande kvalitetsredovisning. Det är svårt nog att välja telefonbolag, bredband, elbolag och pensionsfonder. När det gäller omsorge om barn och gamla borde det ta mig sjutton vara lag på att underlätta valen med tydlig VDN-märkning av såväl privata som kommunala utförare. Basta!
Jag tror inte att framtidens seniorer går på blomsterspråk om "värdig vård" och sådant. Däremot kanske det företag som erbjuder detta kan locka nya kunder:

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: