söndag, december 09, 2007

Hur många gånger ska Stockholmarna betala?


[UPPDATERAD]

En som verkligen får svårt att hinna julstäda blir Carl Cederschiöld. Den gamle moderaträven har regeringens uppdrag att förhandla fram en trafiklösning för Stockholm. Det är inget lätt uppdrag. Han har hållit på ett år nu, tagit fram olika paket, snackat med oss kommunföreträdare och försökt göra alla till viljes.

Tyvärr har han inte fått en krona med sig från staten att förhandla om, så ju längre tiden gått, ju fler vägprojekt har fått det lilla ordet "medfinansiering" kopplat till sig. Eftersom regeringen gör femårsplaner som den värsta sovjetstaten, så är vi just nu inne i en period som pengaplanerades för flera år sen. Sedan dess har högkonsjunkturen kommit och allt har blivit dyrare; alltså färre vägar och spår till samma pris. Såvida inte staten inser att priser går upp och bestämmer sig för att skjuta till mer slantar.

Men det har de alltså inte gjort, och därför åker nu Cederschiöld runt om på tiggarstråt och bönar kommunpolitikerna om att "medfinansiera". Flergångsfinansiera kallar jag det. Först betalar vi moms och skatt så att staten får in intäkter som ska räcka till just sådant som vägar och järnvägar. Sedan betalar vi Stockholmare trängselavgifter, som också ska gå till just sådant. Och nu vill regeringen att vi ska betala EN GÅNG TILL!

Nej, det här lär den arme förhandlingsmannen få svårt att sy ihop. Och inte bara av pengaskäl.

Miljöfrågan
verkar mest vara pynt i det förslag som lagts fram. På diagrammet här ovanför har man räknat ut hur mycket biltrafiken respektive kollektivtrafiken kommer att stå för av den totala trafikmängden i rusningstid. De olika staplarna visar hur det kan bli vid litet olika utvecklingsalternativ, men i samtliga fall ökar biltrafikens andel på bekostnad av kollektivtrafikens. Så kan man ju bara inte sitta och planera för de närmaste 25 åren i vår största stad!

Inte i någon stad i världen alls, för övrigt. Igår manifesterade människor i 89 länder sin oro för klimatförändringarna. I Stockholm riktade några förvirrade själar hat och sparkar mot stadsjeepar, vilket kan vara förståeligt, men knappast särskilt smart ellerkonstruktivt.

Cederschiöld tycks tyvärr lika förvirrad han. I veckan skrev han på DN Debatt att han tänkte föreslå att undantaget från trängselskatt för miljöbilar skulle tas bort. Det hade blivit för många miljöbilar. Hål i huvudet, kallade företrädare för Bil Sweden förslaget. Jag instämmer. Om det blir trångt av miljöbilar, varför inte försöka lösa det genom att försöka minska antalet skitiga bilarna istället? En skatt på hur mycket bilen släpper ut, så att t ex stadsjeeparna blir dyrare att köra? En höjning av trängselskatten? Ett slopande av den idiotiska avdragsrätten för företagsbilar som den borgerliga regeringen införde i somras?

Krassman skriver bra om Cederschiöld: "Det är köerna som är den här killens problem, inte klimatfrågan."
[UPPDATERAD]
Det är naivt att tro att den teknologiska utvecklingen ska lösa alla problem åt oss. Det som krävs nu är att vi förändrar livsstilen. Det fastslog de två fredspristagarna Rajendra Pachauri och Al Gore vid presskonferensen inför utdelningen av Nobels Fredspris idag. Lyssna och lär Carl Cederschiöld, regeringen Reinfeldt och alla små hemmamoderater i Solna!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket otroligt tråkigt språk du har i dina bloggar Johanna!!! Varför måste socialdemokrater skriva och uttrycka sig som att vore mindre vetande?? Tråkigt tycker jag!

Miljöbil, ett steg på vägen sa...

Underbart och klarsynt inlägg. Även om jag gärna ser att man höjer trängselskatten och inför en lägre trängselskatt för miljöbilar.

Bara för att man har miljöbil betyder det inte att den är speciellt ren. I dagens samhälle så släpper troligtvis den genomsnittlige miljöbilsföraren ut mer avgaser och skit än vad den smarte bensinbilsföraren gör. Utan ordentlig eco-driving åt folket och utan krav på att köra både klimatsmart och trafiksäkert så kommer miljöbilarna inte att lösa frågan. De är en del av lösningen men i sig själva verkningslösa.

Du skrev att vi måste ändra livsstilen. Det är svårt att ändra sin livsstil så kanske börja med att ändra körstil?

Jag vet inte hur lagar eller regler för detta skulle se ut och har inte någon sådan lösning. Men jag får väl hoppas att ni politiker som faktiskt förstått problemet kommer fram till något smart.

Gör dock min far en tjänst och titta till transportsektorn innan ni gör detta. Som lastbilschaufför hamnar han ofta i kläm när det beslutas saker och ni lägger krokben för den sektor som förser stan med varor. Idag finns inget alternativ till att köra ut varorna från centraler med lastbilar, så man måste jobba med dem inte mot dem.