tisdag, december 18, 2007

Akta dig för kulturtanten!

När min mamma var liten skrämde föräldrarna henne med katolsk internatskola: - Om du inte sköter dig i skolan skickar vi dig till nunnorna i Schweiz! Mig skrämde de sadistiska vuxna bäst med nötknäpparen. Den var av trä och snidad som en gubbe med tandlös gapande käft där nötterna stoppades in och knäcktes. Jag föreställde mig med fasa hur min fingrar stoppades in i hålet och bets av.

Idag drömmer jag mest mardrömmar om mitt ex och om ekonomi. En sak jag definitivt inte är rädd för är kulturjournalister. Det är däremot Svenskt Näringsliv. De har i stora helsidesannonser i dagspressen de senaste veckorna skrivit tårdrypande sagor i avskräckande syfte om vad som händer om folk inte julhandlar. Små gummor och gubbar tappar livsgnistan, barnen tappar tindret i ögonen och fattiga arbetare på andra sidan jordklotet mister sin försörjning. Och allt detta är de elaka kulturtanterna och -farbrödernas fel, som skrivit att människorna ska handla litet mindre för att rädda klimatet och jorden.

BÖÖÖÖ! Akta dig för kulturtanten! Hon vill släcka julglittret i dina ögon! Jag skrattade så barnen hyschade strängt vid frukostbordet.

Men det är inte bara den mer näringslivsinriktade nischen av svensk höger som är paranoid. Kulturministerns man, Ulf Adelsson, anklagar på fullt allvar Svenska Dagbladet för att ligga bakom moderaternas dåliga opinionssiffror. Tidningen är inte längre husbondens röst, för de har ny husbonde. Själv tycker jag mest att den eventuella kritiken mot regeringen i Svenskans ledare kommer från höger: Systemskiftet går för långsamt, arbetsrätten är för generös och skatterna och arbetsgivaravgifterna sänks för litet.

Nu skiter jag ganska högaktningsfullt i vad som står i ledaren i den tidning jag läser, och det tror jag de flesta andra läsare gör också. Har nånstans läst att det bara är c:a 7 procent läser ledarsidan. Och även om det kan tyckas som en händelse som såg ut som en tanke att jag just igår morse tecknade en prenumeration på SvD, så lovar jag att det var en ren slump!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det roligaste idag måste ändå vara kulturministerns kommentar till Svd (på nyhetsplats, s.13) angående sin mans relation till tidningen:

"Kulturministern låter dock hälsa via sin pressekreterare att den enda uppfattning om SvD som hon delar med sin make är att de fått det mycket trevligare vid frukostbordet sedan maken slutat hetsa upp sig över morgontidningen."