torsdag, september 13, 2007

En bild säger så mycket

Foto: David Magnusson
[UPPDATERAD]
I en ledare i SvD påstår den gamle mörkermannen från Timbro
P J Anders Linder
att skattenivån i kommunerna inte påverkar välfärden. Detta försöker han påvisa med hjälp av en bild på mig sittandes med en kaffekopp på trappan utanför mitt hus i Solna en solig dag. Bildtexten lyder: - Det ser behagligt ut att leva i Solna även för oppositionledaren Johanna Graf (s).

Nu är det inte för att skatten är låg som solen sken på mig den där dagen. Sol är gudskelov gratis och artikeln handlade om grannar. Här kan ni läsa den och hur den ursprungliga bildtexten löd.

Det är inte bara snaskigt, utan riktigt intellektuellt fattigt att ta en bild ur ett annat sammanhang och använda den för att försöka bevisa sin sak. Eftersom jag förekom inte bara med namn utan även på bild, ville jag förstås ha in en replik där jag fick möjlighet att bemöta detta agerande. Men det ville inte Svenska Dagbladets politiska chefredaktör P J Anders Linder. Jag förstår inte varför. Den var varken särskilt lång eller särskilt upprörd:

"I tisdagens ledare blev jag och det hus jag bor i illustration till att man kan ha det bra i Solna. Jag delar helt Svenska Dagbladets syn. Man kan ha det bra i Solna.

I ledaren framfördes också tanken att man bör sänka kommunalskatten eftersom det inte syns ”några rubriker om svältande barn”. Där delar jag inte alls ledarsidans åsikter. Och jag är inte ensam om det. Statsminister Fredrik Reinfeldt har sagt ”Regeringen är beroende av att borgerliga lokalpolitiker tar ansvaret för att genomföra en reformering av välfärdspolitiken. …Men förstärkningarna ska gå till välfärden och får inte skiftas mot skattesänkningar.”

Solna har länets i särklass största barngrupper på dagis. Tre av fyra pensionärer är missnöjda med hemtjänsten. Solna har länets högsta ungdomsbrottslighet. Det syntes inte på bilden.

Johanna Graf, oppositionsråd Solna, socialdemokrat"

Nu tänkte jag ringa P J och fråga om det är OK att jag publicerar en bild på honom där han sitter och bajsar för att illustrera en liten tankegång jag har om att hans skattesänkarargument är krystade. Det har han säkert inget emot, eller vad tror ni?

[UPPDATERAD] Strax efter att jag lagt ut det här inlägget fick jag ett mail av P J Anders Linder, där han meddelade att han lagt ut min replik på SvD:s websida. Det visade sig vara på ledarredaktionens blogg. I rättvisans namn får jag väl därför erbjuda PJ möjligheten ett replikinlägg på min blogg när jag publicerar bilden på P J...

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

Blir du alltid sådär sur när du ogillar fakta? Bra att du inte får in den där trista repliken.

Anonym sa...

Stå på di Johanna!

Problemet är att man aldrig kan få rätt mot (insinuanta)journalister.

Anonym sa...

Nä, men man kan fortfarande hävda deras inkompetens. Men när det gäller Linder är det ungefär som att säga att bollen är rund, dvs en självklarhet

Annika Andersson Ribbing sa...

Frågade han dig? Om han fick publicera den bild på dig som togs i ett helt annat sammanhang för att styrka sin taffligt skrivna ledare?

Gjorde han det?

Om inte, tycker jag du ska publicera bilden när han bajsar utan att fråga.


Annika
PS. Jag förstår mycket väl varför han inte ville låta dig komma till tals i en replik. Innehållet i dina rader nyanserar ju bilden en aning..

Anonym sa...

Håller helt med Annika.

Har han inte frågat dig om lov att publcera bilden på dig så bry dig inte om att fråga han. Ser fram mot att se bilden

Lennart Nilsson sa...

Det är väl snarast David Magnusson han ska fråga. Sen kan man ju undra vad han är för snuskig Paparazzi som ligger och smyger i buskarna...

Johanna Graf sa...

Nä, alltså såhät var det: David Magnusson var en väldigt trevlig fotograf som var hemma hos mig och tog några bilder till en artikel som handlade om ett helt annat ämne, som en tillika väldigt trevlig journalist var och intervjuade mig om innan sommaren. Men tidningn ägde bilderna, så rent juridiskt gjorde de inget fel...

Anonym sa...

Bra skrivet Johanna trots jag är moderat! Egentligen borde SvD:s PJ Anders Linder ta emot din replik i tidningen. Det är något som Linder gör allt för att hålla dig utanför. Förmodligen vet Linder att du tagit det längsta strået. Stå på dig!

Härligt att se bilden. Du verkar njuta av stunden, och blomman strålar som en sol!

Huset ser ut som en moderat? Har du målat huset?

Må så gott,
Oskar Fredrik

Johanna Graf sa...

Nä, det var förra ägaren Robert Broberg som gav det sitt "signum" :-)

Anonym sa...

Kanske dags för dig att att måla om huset? Någon varm färg som är mer tilltalande för dig eller hur?. Robert Broberg den förre ägaren, sysslade han med musik och konst?

Vi hörs!

Må så gott,
Oskar Fredrik