fredag, april 06, 2007

Kan katter prata?

Igår hade vi besök av en kattviskare. Jo, det är sant. Kvinnan som kunde tala med katter hade ett nästan två timmar långt tyst samtal med vår katt Saga.

Trogna läsare av den här bloggen har sett Saga dyka förbi förut. Till exempel hade vi vissa problem med hennes toalettvanor i våra sängar när hon var ny i familjen.

Så när en kompis rekommenderade en session med nämnda kattviskerska, blev vi nyfikna och beställde ett hembesök. Det började katastrofalt, med att katten gick och gömde sig på toan. Så småningom behagade hon iallafall meddela oss a) att hon inte gillade våra ommålningsplaner av huset, b) inte gillade att vi bytt ut hennes kattlåda. Hon ville ha en vinröd. Och c) att hon var rätt trött på yngste sonens tittutlekar.

Finns telepati, eller vill vi bara tro det? Jag vet bara att a) vi planerar att måla om huset, b) har bytt ut kattens gamla vinröda kattlåda och c) yngsta sonen brukar leka en rätt fånig tittutlek med henne.

Sambon försöker nu döma ut hela händelsen genom att leta bevis på nätet för att katter är färgblinda, men de fakta han hittar är rätt motstridiga.

Nu ska jag gå och fråga katten vilken färg hon vill ha på huset!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag googlade på "prata med djur" och fann din blogg. Undrar vad min katt vill när hon skriker så förbannat :D Kan inte du vara jättesnäll och maila mig var ni hittade kattviskaren, vad det kostar och så vidare! Hoppas er katt fått en vinröd låda igen :D Vänligen Jessica

Anonym sa...

Jag skulle gärna oxå vela veta vart man kan hita en sådan person?

Anonym sa...

Måste le då jag ser att er katt trivs långt uppe på en likadan takbjälke som vår...

Det är intressant det där med kattviskaren.

Hur som helst så är katter enastående komplexa små varelser!

Min sköldpaddsfärgade rantar med mig på långpromenader...
Gissa om det väcker uppmärksamhet och leenden bland joggare och hundpromenanter!

Ha det gott.
Knytet

Sabina sa...

Hejsan Johanna.
Jag har en underbar liten katt som jag skulle vilja ta till en kattviskare, för att veta lite mer om hennes underliga beteende mot människor och miljöer. Jag har letat på internet efter någon att gå till, men inte hittat något som verkar seriöst nog än. Jag hade blivit jääte glad om du hade kunnat mejla din kattviskares uppgifter, var hon finns m.m! Min mejl är sabina@mcdowell.nu. Tack på förhand! MvH/ Sabina

Anonym sa...

Hej, jag är ännu en intresserad kattviskar aspirant... Har två katter som har blivit deprimerade tror jag. Vill du maila uppgifterna till kattviskaren till mig med?? :-) Tasse och Pisi tackar för hjälpen... annabellecehlin@hotmail.com

Anonym sa...

Hej!
Även jag skulle behöva få tag på en kattviskare. Tror min katt är deprimerad.
Skulle bli väldigt glad om du kunde mejla uppgifterna till mig!!!!

Mvh
Caroline

cajooo@hotmail.com

Anonym sa...

Hej har en liten kise som inte mår helt bra och jag vill gärna ha tag i en kattviskare.
Vill du snälla mejla uppgifterna om den du hittade till mig!! Hade blivit såå glad att få tag i nån..

Ozzy o jag tackar så mycket för hjälpen :)
Mvh Ozzy och Anso

lotus13_se@hotmail.com

Anonym sa...

Hej!
Skulle behöva någon som kan hjälpa mig med mina två katter som helt plötsligt blivit ovänner, därför skulle jag bli superglad ifall jag fick tips om vilken person du anlitade. En vild chansning men jag vill verkligen pröva allt före jag beslutar mig till 100% att separera de forna vännerna för gott! Min mailadress är malinpralin@hotmail.com. Tack på förhand!

Anonym sa...

Hej! Jag googlade i dag på kattviskare, då jag vet att det finns häst/hundviskare, då hamnade jag på din blogg, den är jätte fin och läsvärd. :) Jag har två katter själv och den ena har ändrat vsitt beteendebsenaste tiden.Jag skulle vara jättetacksam om du skulle kunna maila mig namnet/hur du fick tag på din kattviskare. Min mail: camilla.didriksson@telia.com
Tack så jättemycket på förhand,
Mvh
Camilla :)