söndag, april 29, 2007

Hur lättläst är du?


[UPPDATERAD]
Sitter och bläddrar igenom mina blogglänkar. Alla är läsvärda, det är ju därför jag lagt upp dem på min lista. Men varför orkar jag inte igenom vissa, trots att de skriver om viktiga och intressanta ämnen? Och varför kan jag sitta i evigheter och bläddra i bloggar som skriver om skitsaker?

Jag beslutar mig för att titta på bloggarna ur mitt svenska-på-universitetet-perspektiv. Kollar först LIX-talen. Det är en liten enkel räknare som kollar medelvärde för antalet långa ord och meningar i en text. Resultaten stämmer rätt väl med mina egna spontana uppfattningar. Intressant är att killbloggarna genomgående får högre LIX-tal än tjejernas. Det handlar inte om hur långa inläggen är. Den här är till exempel evighetslång, men fastnar ändå som en fluga på en klisterremsa.

Men LIX ger inte hela sanningen. Om man skriver höger- eller vänstertyngda meningar spelar också in. Vänstertyngda meningar är sådana där verben kommer tidigt i meningen. Det är mer lättläst. Sedan tittar jag på synintrycket av texten. Hur långa rader har bloggen? Hur litet typsnitt? Det betyder mer än man tror. Här är Blogger föredömligt, för spalterna blir automatiskt smala. Typsnitt och textstorlek kan man manipulera själv, vilket folk tycks älska att göra. Med varierande resultat.

Jag tänker inte hänga ut någon här, men kolla gärna själva och testa LIX-räknaren genom att klippa in en text som ni skrivit. Jag var litet orolig för en lång text jag skrivit, men den fick LIX 29, vilket betyder "mycket lättläst, barnböcker"...
[UPPDATERAD] Har just kollat socialdemokraternas i Stockholms län hemsida. En text som handlar om länssossarnas nystart på distriktskongressen förra helgen har 54 i LIX-tal. Det betecknas som näst mest svårläst på den femgradiga skalan som används. På en annan sidlänk finns en text som uppmnar folk att bli medlemmar. Den har LIX 29, lättläst som en barnbokstext. Fast dit är det risk att man aldrig hamnar om man fastnat i den första texten...

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Annika Andersson Ribbing sa...

Det är därför jag alltid klickar på länken till dig, när jag har en minut över. För att du skriver ROLIGA inlägg som det här. Kanske kan det ha lite med LIX att göra också, vad vet jag. Jag ska testa mig själv om en stund. Måste samla mod först..

Anonym sa...

ska testa den sen en annan gång...
kul länk.

Eva sa...

Haha. Älskar sånt här!

Jag lyckades genast kasta in en text som scorade långt 63, byråkratsvenska.
Sen tog jag en annan och den trillade in på 25.
Den här kommentaren, torde man kunna säga, innehåller även den en salig blandning av svåra, långa meningar, med inskjutna bisatser - som blandas med det lätta! Tjipp tjipp, som Astrid Lindgren skulle ha sagt. För hon skrev just så. Kort och långt i en jämnt rytm.



Snitt 30. Barnboksspråk.
;)

Nathalie Sundesten Landin sa...

Hade nästan glömt bort. Jag skrev om LIX för nåt år sedan tror jag. Galet kul att kolla. Jag testade kommunala texter och allt möjligt. Sedan gick jag in till tjänstemännen (vissa, som tålde) och berättade... Hehe. Själv hamnade jag på den lättlästa skalan - vilket nog inte förvånade mig. Lite kul som Eva gjort med ett inlägg: LIX-deklaration.