måndag, maj 31, 2010

Om Jesus, Mors Dag och ensamhet

Igår var jag i Pingstkyrkan. Jo, det är sant! Johanna Graf, som gick ur kyrkan när hon var sju år gammal, som vägrade sjunga morgonpsalm och blev skickad till Obs-kliniken för det, satt på scenen (heter det scen i en kyrka?) och svarade på frågan: -Vad är ditt förhållande till Jesus? Jag kunde bara säga att jag tyckte han var snygg på bild (iallafall på bokmärkena som prästen kom och gav oss barn på dagiset Mäster Samuelsgården i Gamla Stan) och att jag funderat mycket på om han var gift med Maria Magdalena. Det svaret ...vad ska jag säga... lockade väl inga röster direkt... Men det var iallafall ärligt.

Och de var snälla, pingstvännerna, applåderade, sjöng Idas sommarvisa trots att den ansetts hädisk och bjöd på prinsesstårta eftersom det var Mors Dag. Synd att jag lärt mina barn att det är ett kommersiellt jippo som man ska strunta i. Det gjorde att ingen av pojkarna såg den minsta anledning att vara med sin mamma denna vackra vårsöndag.

Så i brist på någon att leka med gick jag och hälsade på tanterna i hembygdsföreningen som firade Charlottenburgs gårds dag. Där var de också snälla, trots att alla utom en är moderater (det finns en folkpartist också). Jag fikade igen (två prinsesstårtbitar och vetebröd till lunch, känn på den du Anna Skipper!) och pratade med min gamla magister Larsson från Ängkärrskolan, som är gift med Ingrid som är motorn i hembygdsföreningen. De var bekymrade för att det blivit så mycket kaffebröd kvar, trots det fina vädret. Folk var väl upptagna med att fira Mors Dag, spekulerade de. Gaah, där blev jag påmind om det igen...

Sedan var det meningen att jag skulle gå på teaterpremiär i Haga slottsruin. Ni vet den där som ska spärras av för allmänheten, för att SÄPO säger att det kan gömma sig terrorister där som kan attackera Daniel och Victoria. Utom när det spelas tater där, för då ska den vara öppen. Terroristerna kanske har ledigt då, vad vet jag?

Nåja, där spelar iallafall Teater i Haga sin nya pjäs Mirandas Saga och jag hade två fribiljetter. Till premiären, på vårens vackraste och soligaste dag då syrenerna blommade förföriskt och folk låg på filtar och pussades överallt. OK, jag har för mycket omkring mig för att hinna planera i förväg. Det är inte troligt att folk som man ringer samma dag har tid att gå med. Alla jag ringde skulle, jo, du gissade rätt, fira Mors Dag med sina stora och underbart omtänksamma familjer.

Eftersom det inte kändes som nån lockande ide att gå på teterpremiär ensam, jag gick hem till katterna istället. Och kände att NU, nu har jag blivit den där kattanten som går omkring i sin trädgård och jollrar med djuren och blänger misstänksamt på människor.
Sedan betalade jag räkningarna och gick och lade mig.

Ok, det är inte riktigt sant. För jag fick faktiskt besök av en nästan-granne-kompis och vi satt och solade i trädgården och snackade skit ett bra tag. Och jag pratade i alla fall i telefon på kvällen. Men man kan känna sig ensam ändå ibland. För att standardläget är att ha en stor bullrig familj omkring sig, och så har man plötsligt inte det, och då kan det antingen kännas otroligt skönt och vilsamt, vilket det gör ibland, eller så kan det kännas väldigt tomt och skramligt.

Som i den här videon:

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , och annat intressant

5 kommentarer:

Calle Fridén sa...

Åh vad fint du skriver

Nathalie Sundesten Landin sa...

Mina barn firade inte mig och jag firade ingen mamma. Så jag hade kunnat gå med dig på teater :)

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Jag skulle vilja fråga dig Johanna som sysslar med politik och tillhör S följande: Hur motiverad är du och dina partikamrater? Vill ni verkligen vinna valet? LO har ju gått ut med att man inte bör ändra politik så hur är det egentligen med S? Jag upplever inte att det sprudlar av vilja att förändra från Mona och övriga men jag kan ju ha fel? Det är ju så att ni politiker tillhör den grupp som gynnats mest av Alliansens politik så det ni sysslar med idag kanske bara är spel för gallerierna?

Ber om ursäkt för att jag skriver om detta på "fel" ställe. Skulle skrivit mail om jag vetat adressen.

Jag och många andra med mig skulle troligen gå under om det blir 4 år till med Alliansen. Jag skulle bli mycket tacksam för svar.
puttetorild@gmail.com

Johanna Graf sa...

Tankesmedjan det sovande folket: Jag ska försöka skriva ett svar till dig om detta i ett inlägg snart. Jag är motiverad att byta politik trots att jag hör till demsom gynnatsav moderaternas politik. Absolut. Ett rikt liv för mig innebär nämligen inte bara mer pengar i min egen plånbok. Inga jobbskatteavdrag i vörlden hjälper nämligen mot oron för vilken värld mina tonåringar går ut i på kvällen. Och ett samhälle med stora klyftor gynnar varken dem på ena eller andra sidan klyftan!

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Tack för ditt svar. Skönt att höra att åtminståne du kämpar för ett bättre samhälle! Mina funderingar verkar kanske onödigt konspiratoriska men bottnar i en recension av en ny bok från LO (kommer inte ihåg namnet på författaren men det är nog troligen en ekonom!) Han skriver om "gammal skåpmat" som småföretagande mm men det som satte kaffet i halsen var att vi ska vädja till skatteflyktingar att komma hem till Svedala och då får vi inte skrämma bort fler genom att höja skatter! Budskapet och tidpunkten
gör denna bok till en tydlig inlaga i valrörelsen. Då blir det lätt att följa tankegången att LO inte vill ha regeringsbyte, kanske S inte vill det heller? Vilka har gynnats av regeringens politik osv osv. Jag hoppas verkligen att S består av övervägande personer med din inställning! Det måste vara så för annars blir det 4 år till av "Gangstervälde" och många som går under!