tisdag, maj 11, 2010

Är jag egentligen kille?

Pojkar, män och killar älskar listor, skriver Larsa på sin blogg. Och berättar hur list-autisterna från Solna träffats och gjort en lista över de 100 skivor som betytt mest för dem. Jag var inte med, kanske beroendepå att jag var i Finland, kanske beroende på att jag är tjej. Tjejer gör inte listor med samma nördfrenesi som killar, hävdar Larsa.

Jag trodde länge precis som Larsa, att detta med listor var ett utpräglat manligt fenomen.
Jag har förut skrivit en spaning om att män är besatta av listor, medan kvinnor har en mer mogen inställning till livet. Och jag brukade reta min exmake med hans låtlistmakande, som började med noggrannt nedtecknande av veckans tio-i-topp-lista nån gång i mellanstadiet.

Tills jag upptäckte att jag också var en listmakare. En sökning på min egen blogg visar att den är full med listor:
Där finns exempelvis den här listan med 5 snubbar som verkligen vet hur man deppar, om dödslängtande country.
Och den här, om saker som var bättre förr
Saker som gör mig tokglad
Vi som aldrig lärde oss dra halsbloss, innehållande den mest tragiska lista du kan tänka dig.
Och de bästa låtarna att gifta sig till, om nån nu skulle behöva en sådan lista
Eller den här, om saker jag (eventuellt) kan tänka mig att ge en andra chans.
Och motsatsen, om saker jag aldrig i livet tänker ge en andra chans

Hoppsan, det blev ju ett helt gäng listor! Fast jag kanske i hemlighet är kille?

Till alla killar och wannabes kommer här ett tips på en riktig listnördsida, Pop Culture Madness, där ni kan hitta
Listan över låtar där ordet "Baby" förekommer flitigast,
låtar om döden,
världens sorgligaste göra-slut-låtar,
låtarna som är bäst på att piska upp en viss stämning på ett evenemang,
farmaceptiska låtar (Ja, med drogreferenser alltså),
låtar med kvinnonamn (A-Z),
låtarna med de mest missförstådda texterna,
låtarna som sätter sig som klister i ditt huvud (Varning, titta inte ens på listan!),
stalkerlåtar ("Every breath You take" t ex...),
sommarlåtar,
sorgliga låtar,
superhjältelåtar,
och så vidare,
och så vidare.

En guldgruva!Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Topp 5 - låtar om och kring Alliansen.

1. Kill the poor. Dead Kennedys.
2. They don't care about us. Michael Jackson.
3. Little lies. Fleetwod Mac.
4. Beg steal or borrow - Babyshambles.
5. Give Me Someone I Can Trust. Voodoo Glow Skulls

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Att göra listor är nog något som de flesta människor "går igenom" i någon period i livet och en del slutar inte. Jag tror inte heller detta har med manligt eller kvinnligt att göra!