onsdag, april 28, 2010

Val vinns inte på förtal. Här handlar det om kärlek.

Gårdagen handlade för många om förtal. För mig gick dan i kärleken tecken. Det är jag väldigt glad och tacksam för. När dyngan börjar kastas omkring blir jag så less att jag kan spy. Orkar inte ens formulera nåt argt, så jag citerar John Johansson som beskrivit det någorlunda sakligt:

Mats Odell, en av politikens veteraner, sköts fram för att kommentera de rödgröna satsningarna. Han gjorde det med en metafor:

Det är ren Tobleronepolitik. Man tar det på kortet och skickar fakturan till svenska folket.

Detta blev nu folk såklart upprörda för. Så säger man inte. Och folk har givetvis rätt. Så säger man inte. Speciellt därför att ”Tobleronepolitik” inte är något vedertaget begrepp för att ta saker på kort och sedan skicka fakturan till svenska folket. Jag antar att det på något sätt skulle beskriva Mona Sahlins agerande på nittiotalet, för drygt 16 år sedan, då chokladsorten hamnade i fokus. Men Mona Sahlin skickade aldrig någon nota till svenska folket – hon betalade allt själv, även om hon i ett första led betalade med fel kort. Det var inte rätt, givetvis, men hon har sonat sitt agerande långt mer än vad andra politiker har tvingats till. Men det hon gjorde var inte brottsligt – det har åklagare avgjort genom att inte väcka åtal. Att då påstå att det Mona Sahlin gjorde på nittiotalet skulle handla om förskingring, vilket Odell nu gör, är faktiskt i sin tur förtal.

Nu till kärleken! Igår fick jag den stora äran att viga ett gammalt AIK-par på Norra Stå på Råsunda. Inte mittcirkeln, där har andra gift sig förut, utan på rad 13 på Norra ståplatsläktaren.

Jimmy och Helene har varit ett par i 25 år, eller 23, de minns faktiskt inte exakt. Men det är först nu de säkert vet att de kommer att vara ihop resten av livet, och därför var redo att säga de där stora orden och avge de heliga löftena. Skön inställning tycker jag.

Jag minns dem från sidlinjen på P-89:ornas alla träningar och matcher. Medan vi andra föräldrar kom en och en, eller skickade farfar eller mormor när vi var för stressade för att komma själva, så var de alltid där, hejandes inte bara på sin egen Billy, utan lika mycket på alla pojkarna. Jimmy hjälpte till med det tunga jobbet att skylta Råsunda och Helene bakade och sålde kaffe. Alltid tillsammans, alltid världens bästa kompisar.

Jag tyckte ingen dikt passade, så jag gjorde om en som cirkulerat länge på nätet, skriven av signaturen "Svarta Katten". Här är min fria tolkning av hennes dikt, omgjord så att den passar Helene och Jimmy:

I 25 år har ni hållit av varandra
utan att hålla varandra fast

Ni har varandra
utan att äga varandra

Ni älskar varann
utan att göra om varann

Ni vill vara nära varandra
utan att kväva varandra

Ni ger varann kärlek
utan att ställa krav och villkor

Ni ger er åt varann
utan att ge upp er själva

Ni lever med varandra
jämte varandra
utan att gå före
utan att gå efter

Helene, du är Jimmys människa på jorden.

Jimmy, du är Helenes människa på jorden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , och annat intressant

Inga kommentarer: