torsdag, september 03, 2009

Sveriges mest överkörda kommun


2 av 3 bilar på Solnas gator är genomfartstrafik. En halv miljon bilar passerar här varje dag, ofta på gator som går rätt genom bostadsområdena. Alla gränsvärden för buller och luftföroreningar är sedan länge överskridna. Hornsgatan ter sig relativt lugn i jämförelse med den trafikinfarkt som den senaste månaden drabbat Huvudsta.
Där är det totalt kaos sedan den borgerliga majoriteten smalnat av en stor gata i hopp om att få folk att välja andra vägar. Detta utan att samtidigt kunna erbjuda andra lösningar, via kollektivtrafik eller andra väglösningar.

För trots att m+fp+kd har sina partikamrater i majoritet både i landstinget och regeringen har de inte lyckats få fram de nödvändiga satsningarna på t ex tunnelbana till Solna från Odenplan, eller en Huvudstaled i lång tunnel. Vill man sätta press på staten (vägverket) är det ju smartare att se till att köerna hamnar på de statliga vägarna (E4 och E18) och inte mitt inne i Solna.

Det kan man göra genom att sätta upp hindren vid Solnas infarter. Nu har hela stan blivit en enda propp därför att proppen byggts i mitten. Målet måste väl vara att hindra bilarna från att komma IN i stan inte att komma IGENOM?

Nu är det här problemet inte bara borgarnas, utan det är långvariga synder av glada och storskaliga trafikplanerare på 60-talet som byggde fyra filer på gator som i t ex Sumpan byggdes som 2-filiga. Jag tror alla partier i Solna är överens med borgarna om att genomfartstrafiken ska minskas genom att göra de motortrafikledsbreda vägarna smalare. Men problemet är att de tänker kortsiktigt och bara smalnar av vägarna där det byggs nya hus därför att man där kan kräva att byggherren finansierar det hela. Det här har skapat helt orimliga köer, med början vid infarterna från Essingeleden i Huvudsta, som spritt sig och orsakat kaos i hela centrala Solna. Folk rapporterar om att en tur på ett par kilometer tar en timme. Och så blir utsläppen ännu högre, eftersom det vid acceleration och inbromsning frigörs mängder av skadliga ämnen. Och bussarna har fått lägga om sin rutt så att de inte ens trafikerar delar av Huvudsta längre. Även trafiksäkerhetsmässigt är köerna en katastrof. Små lokalgator/skolvägar blir smitvägar där irriterade bilister kryssar mellan cyklister och skolbarn.

Vad man kan göra omedelbart är att ställa om trafikljusen så att de inkommande köerna hamnar på de stora infartslederna Essingeleden (trafikljus på Ekelundsvägen) respektive Frösundaleden/Tritonvägen. Då står inte bilarna still och förpestar luften inom bostadsområdena.

På lång sikt är det förstås enda lösningen att Huvudstaleden byggs och att genomfartstrafiken leds bort. Och där har ju borgarna all makt i världen att skynda på eftersom man styr både i rike, landsting och kommunen.
Det är f ö märkligt att man inte fört dialog med kamraterna i SL om konsekvenserna av avsmalningarna. Eftersom framkomligheten i rusningstrafik är usel har nu SL akut beslutat om ny sträckning för buss 123, 152 och 507 via Huvudstagatan vilket innebär att resenärer i Västra Skogen och Lunda mister sina busslinjer.

Solna har tagit sin beskärda del av trafik. Det får räcka nu. Vi orkar inte vara dörrmatta åt Stockholm längre. Vi kan inte vänta på Förbifart Stockholm som blir klar 2020, eller att regeringen får tummen ur röven och satsar på infrastruktursatsningar och miljö som är nödvändig för att Stockholmsregionen ska få internationell dragkraft. De lyssnar inte på det örat, inte ens i kristider, då jobbsatsningar av det här slaget är både billiga och framgångsrika.
Andra om detta:

16 kommentarer:

Spiff sa...

Vilka är det som samarbetar med trafikfientliga vänsterpartiet och miljöpartiet?
Allt snack om "kollektivtrafik" eller "andra" lösningar är inget annat än just snack!
Folk behöver bilen. Och Solna ligger "mitt i" det samlade kaos stor Stockholm drabbats av p.g.a underlåtande att bygga vägar.
NI är i högsta grad medansvariga till allt detta.

Peter sa...

För en gångs skull är vi ganska överens. Trafiksituationen i Huvudsta är bedrövlig! Avsmalningen av Storgatan/Armégatan har gjort att andra delen av Armégatan är en stor enda propp. Detta är naturligtvis vansinnigt och Solna stad för försöka få stat och landsting att skramla ihop pengar att bygga klart Huvudstaleden. Det är ju "bara" en tunnel som ska byggas under Huvudsta och det borde ju inte vara svårt eller jättedyrt kan man tycka. Resten finns ju redan där eftersom Huvudstaleden egentligen skulle byggts klar på 60-talet.

Nu tror jag dock att det blir betydligt fler vägar om alliansen får styra eftersom sossarnas bägge samarbetspartier inte vill ha varesig vägar eller bilar.

Morfar Lasse sa...

Sossarna i Solna är absolut inte medansvariga till att Stockholms Kommun skapade sina biltullar. Ett av de viktigaste skälen till att genomfartstrafiken i Solna ökat. Huvudsta var redan tidigare en "genomfartsled" och "smitväg" för folk som inte ville sitta i bilköer över Tranebergsbron. Det går att stoppa med en enkel "Östermalms politik", enkelrikta några få gatstumpar och genomfarten är borta. Det är de gatstumpar som kommer ifrån Bromma eller Sundbyberg i ena riktningen och ifrån Essingeleden i den andra. Gör staden lätt otillgänglig via enkla handgrepp.

Efter "samtal" med ett antal unga bilister, har jag fåt lära mig att det är "smidigare" att köra genom Solna ifrån Västerort till Kista än via Ulvsundavägen från "Bromma-Kvarnkorsningen". - Solna borde införa egna biltullar. Då skulle "den kommunala Alliansen" sänka skatten ytterligare. (Men bli klart inpopulära i västerort och Sundbyberg.) ;o)

Johanna Graf sa...

Hm, undrar det var vilka som försenade Norra änken-bygget med minst 4 år p g a att de satt i koalitetion med Stella Fare och Stockholmspartiet, som blåvägrade?

Och ja, morfar Lasse har rätt, det har ökat i Solna sedan trängseavgifterna infördes. Det där med trängselavgifter i Solna tror jag inte på, däremot är genomfartsavgifter nåt vi måste börja fundera på. De skule då utformas som en avgift man betalade om man bara använde Solnas gator för genomfart (inte E4an och E18 såklart, de är statliga vägar)och körde igenom på, säg, mindre än en timme. Vill man använda Solnas kommunala gator för genomfart, fine, men då kostar det!

Anonym sa...

Som extremt motorintresserad med delaktighet i både legal gatu och streetrace och bensin i ådrorna tycker jag detta börjar ta löjliga proportioner.Varför inte bygga en motorled igenom varje lägenhet i Stockholm när man ändå är igång så de som har allergi mot kollektivtrafiken kan fortsätta sova lugnt om nätterna ... som små barn.

Bosse

Anonym sa...

P.S. Man kan ju importera Hitlers motorväg under gamla Berlin som aldrig blev färdig och frakta hit den i bitar.Låter väl billigt och bra ha ha ...

Bosse

Anonym sa...

Jag blir så glad av att hitta detta om Solna som ju totalt stadsplanerats efter genomfartsleder, som f.d. Solnabo har jag förlängesen gett upp hoppet om en lagom anpassad trafik till folkmängden i den fina kommunen. Snacka om att köra över befolkningen.

Nettan sa...

En applåd och tummen upp för ditt uttalande på TV4:s lokalnyheter i morse - och för det du här skriver om Solnas trafikkaos.

Jag minns när jag som liten frågade varför de byggde om/stängde av vägen uppe vid Huvudsta skola. Svaret jag fick var; att de skulle byggas en ny bro över järnvägen och att det skulle bli en ny jättelång och fin tunnel under hela Huvudsta där bilarna skulle åka direkt ut på Essingeleden, så att vi barn inte behövde stå vänta utanför skolan för att kunna gå över vägen.
Detta sas 1968!

Jag har bott på Ankdammsgatan i hela mitt liv (bortsett från fem år då jag bodde på Förrådsgatan... )och trivs med det.
Under de senaste 18 åren har jag bott nere vid rondellen och kommer förhoppningsvis fortsättningsvis att så göra i många år till.

MEN, trots att jag gillar trafik och bilar är smärtgränsen nådd. Det kan inte vara rimligt att genomfartstrafiken på Frösundaleden tillåts ligga långt över alla gränsvärden och volym vid jämförelse med trafiken på de stora Europavägarna. Inte ens gamla E4:an genom Uppsala maxade på Solnas genomsnittssiffror. (Jag har inhämtat siffror från Vägverket för flera städer runt om i Sverige.)

Bygg Huvudstatunneln klart. Bygget startade i slutet på 60-talet.
Riv upp tvärbanans nuvarande dragning. Gå tillbaka till ursprungsförslaget där nuvarande järnvägsbro från Sundbyberg breddas, och banan fortsätter längs med Ekensbergsvägen, Gränsgatan och vidare ut på Frösundaleden. Med en viktig modifiering dock; låt rälsen gå i ytläge på det som idag är fyrfiliga vägar.

Passa på att slå tre flugor i en smäll. Förbättra miljön för de boende, förbättra kollektivtrafiken, förbättra biltrafiken. Alla blir vinnare. Pengarna finns.

Finns viljan?

Mikael Hörnlund sa...

Det är väldigt tråkigt att fortfarande år 2009 pratar och tänker politiker ur ett modernistiskt tankesätt som härrör från 60-talet. Att tro att man löser trafikproblem genom att bygga mer motorleder är inget som löser problemen, snarare tvärtom, man flyttar bara på problemen och hoppas på att det är någon annan som ska ta hand om problemen, Stockholm i det här fallet.

Finns otaliga undersökningar som just pekar på att utbyggd motorväg inte löser trafikproppar. Varför inte höja blicken och titta ut mot övriga Europa och satsa på spårbunden trafik? Och då menar jag inte bara satsningar i Solna, utan detta måste samarbetas med övriga kommuner i Stockholm. Det gäller att ha en helhetssyn i trafikfrågor, då detta berör hela Stockholm.

Förbifart Stockholm kommer inte att lösa några problem, snarare tvärtom. Till och med Vägverket skriver i sina rapporter att förbifarten kommer leda till ökad trafik, och det i sin tur leder ökad trafik i Solna.

Solnas poltiker har nu ett ypperligt tillfälle att lösa en del av trafikkaoset i Solna, - och det med hjälp av tvärbanan. Dra den i mitten av Frösundaleden och konvertera hela Frösundaleden till en stadsgata. Gör man det? Svaret är tyvärr nej på den frågan. Den föreslagna dragningen gör att bilarna ges plats och indirekt säger man till bilisterna att det är OK att använda Solna som en genomfarts kommun.

Jag tycker att det är dags för många politiker att vakna upp och se sammbanden.


Mikael Hörnlund, boendes i Solna

BoB sa...

Bra naivt att tro att man som en liten kommun mitt i Stockholms trafik-infarkt, kan värja sig mot bilar.

Klart som f-n att folk tar "smarta" vägar när trafikkaoset inte byggts bort sedan 60-talet.

Skärpning!

Diana sa...

Om fler och fler tar upp att det ska göras kollektivtrafiksatsningar i länet så startas utredningar som förhoppningsvis snart leder till beslut i kommun,landsting eller regering.

Fortsätt plädera för utvidgad tvärbana och tunnelbana. Det det är det Stockholm och Solna kommer att tjäna på inte vägar.

Om fler har möjlighet att åka kollektivt så kommer bara de som absolut måste ta vägen.

Anonym sa...

Sverige, Stockholm och Solna lider av beslutsångest till följd av politiska ställningskrig som pågått i decennier nu.

Folk vill inte sitta i köer. Folk i Stockholm(då menar jag hela...) måste ha bil för att livspusslet skall gå ihop. Inse detta och börja agera därefter!

Men tror ni på allvar att Kommunisterna och miljötomtarna är de rätta samarbetspartnerna i det här, då är ni förlorade för en väldigt lång tid framöver...

Spiff sa...

Läste ett mycket bra inlägg av er egen Hans Dahlgren på Newsmill, där han på flera områden beskriver era tillkortakommanden och även rör den här frågan...

"Miljöpolitiken
Är ett område där Socialdemokraterna internt anser att man har en hög och tydlig profil. I verkligheten är det Miljöpartiet som står för miljöpolitiken både på riksplanet och i Stockholm. All förnyelse och problemformulering tas hem av Miljöpartiet när man studerar mätningar av partisympatier. Det kanske inte är så märkligt. Miljöfrågan har vuxit fram och blivit en av de viktigare och Miljöpartiet tvingade fram biltullar i Stockholm på Socialdemokraternas bekostnad. Men är det bra att på detta område låta Miljöpartiet dominera? Jag tror inte det, men troligen kommer det fortsätta eftersom självbilden inom Socialdemokraterna är hög dvs. man tror att väljare ser Socialdemokratin som det naturliga alternativet. Internt färgas man av perspektivet att man varit tidigt ute med Anna Lindh och för den delen Göran Perssons folkhem. Men spelplanen ser idag annorlunda ut. Lösningar inom miljöområdet färgas av Miljöpartiets förbunds och antiföretagskultur. Jag tror att Socialdemokraterna kan spela en stor roll i utvecklandet av miljötänkande som går hand i hand med marknadskrafter och för den delen med bilens överlevnad . Väljarna vill se lösningar där de kan välja rätt men inte tvingas ställa om livet helt som blir följden med Miljöpartiet med ledartröjan. Allt är inte kollektivtrafik i vårt avlånga land särskilt inte med allt längre och mer omfattande pendling till jobbet."

Läs och begrunda!

P.S tror att han prickar exakt rätt när han talar om marknadskrafterna, d.v.s oss alla, som den punkt s har glömt bort, vilket gör er till... Ja vadå? sådana som Ohly... Nää?

Johanna Graf sa...

Vad jag säger, är att man borde minska den enorma genomfartstrafiken på Solnas LOKALGATOR genom att placera hinder INNAN folk hunnit in och fastnat på dessa. D v s vid infarten på Frösundaleden vid Haga Norra och vid infarterna till Huvudsta. Någon däremot?

Spiff sa...

Och hur i hela friden menar du att just Solna skall ligga som en "trafik-fredad zon" mitt i en storstad som Stockholm?

Är inte de lite väl naivt för att vara en politiker...

P.S Jag tror egentligen inte du är naiv, bara att du reagerar med ryggmärgen som politiker för ditt... Tja, egoism kommer till mig...
Eller fiska röster? Billiga poäng kanske?

Du kan betydligt bättre om du försöker!

Kraxpelax sa...

http://skyddsrummet2.blogspot.com/