lördag, oktober 21, 2006

Man ska betala och göra rätt för sig, sa tanten

Sedan den socialdemokratiska regeringen införde fritt inträde på museerna har besöksantalet gått upp med 159 procent och museerna har utvecklats från halvtomma institutioner till levande mötesplatser. De nya besökarna består till stor del av människor med låga löner och utan högre utbildning. Utvärderingen visar att det för hela 58 procent av samtliga besökare, var det första besöket vid det aktuella museet.

Kanonbra, av flera skäl:
1. Folkbildningen -intresset ökar för annat än Big Brother och SF Bio.
2. Solidariteten för att bevara våra kulturskatter. Om bara en liten elit går och tittar på dem, minskar viljan att gemensamt betala för deras bevarande.
3. Klassamhället. Fattigpensionärer och ensamma morsor får också chansen att delta i kulturen.

Men nu har regeringen Reinfeldt bestämt att entréavgifterna ska införas igen vid årsskiftet. Många, även borgerliga väljare satte morgonkaffet i halsgropen när de läste om alliansens budgetbeslut. Vi hade pratat om det i valrörelsen, men de flesta trodde nog det var skrämselpropaganda, precis som höjningen av a-kassan och trafikförsäkringen på bilen.

Nu stod vi där i småregnet utanför Moderna museet med flygblad, protestlistor och kaffe. I början kändes det litet motigt, med valrörelsens nederlag färskt i minnet, men snart flockades besökarna runt vårt lilla bord. De stod till och med i kö för att skriva på protestlistorna!

På tisdag öppnar en hemsida för alla som inte hade möjlighet att skriva på utanför något museum idag. Gå in och skriv på, och tipsa alla du känner att göra likadant. Det finns en stor folkmajoritet för de fria entréerna, och det handlar inte bara om egennytta som i fallet med ministrar som inte vill betala. Det handlar om att folk från alla bakgrunder har fattat att detta är en smart reform som vi alla blir rikare av i längden.

Dock möjligen med undantag av eleganta tanten som svischade förbi vårt bord med en snörpning på munnen: - Jag tycker man ska betala och göra rätt för sig! Herregud, alla har väl råd med några tior! Varför ska jag skattesubventionera alla andras museibesök?, sa hon och drog Paschmina-sjalen tätare omkring sig.

En passande motfråga hade förstås varit varför dessa "alla andra" ska vara med och skattesubventionera hushållsnära tjänster till henne och alla andra som har råd med sånt.
Men jag blev bara stum.
Sedan gick vi och fikade och hade inga pengar kvar till specialutställningen om afrikansk konst.

Detta inlägg är pingat på intressant.se
Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Tora Hansjons sa...

Klockrent! Och tack för att ni stod där!

Anonym sa...

Bra gjort! En mycket intressant blogg som nu hamnar bland mina favoriter tillsammans med Helle Klein och Magnus Ljungkvist.

Johanna Graf sa...

TACK, vad glad jag blir. Måste dock tillägga att det inte var min egen idé. Per Nuder var t ex också med, fast det var inte så många som kände igen honom i jeans och munkjacka...

Tora Hansjons sa...

Vissa filosofer hävdar att det inte finns någonting som heter "min idé" utan att alla idéer är produkter av tankar som "flyger runt" just nu (vilket skall förklara varför många patentansökan inkommer helt oberoende av varann nästan precis samtidigt).

Så det kanske var din idé trots att du inte vet om det?

(jag önskar att jag också varit där - Nuder i munkjacka!)

Sosse på Procter & Gamble, Johanna slår enligt min (och min DJ) både Helle och Magnus (även om Magnus naturligtvis per definition är cool).