måndag, oktober 09, 2006

Förlora som England!

Krismedvetenheten hos den socialdemokratiska partiledningen minskar i takt med antal dagar som gått sedan valförlusten.

Till en början var ödmjukheten stor och många kloka medlemmar och sympatisörer såg med tillförsikt an en nödvändig idédebatt. Själv kände jag mig på något konstigt sätt optimistisk och glad inför möjligheten att få tid och möjlighet att gå inåt, på djupet och diskutera visioner och drömmar igen. Jag hade själv varit med på riksnivån och suttit med den rätt tunga och inskränkande förvaltningen, där det mesta handlade om utredningar, betänkanden slutligen kanske någon liten förordningsändring. Under tiden hade oppositionen suttit på PR-firmorna och lärt sig paketera karaktärsdrag och problemformulera så att folk kände igen sig.

Jag tänkte faktiskt den hädiska tanken att valförlusten kunde innebära en chans. En chans att sätta oss ner och fundera på vad det socialdemokratiska frihetsbegreppet innehåller i dagens Sverige, på begrepp som solidarisk individualism och social ekonomi och varför vårt parti övergett grupper som förut varit våra egna; småföretagarna och bostadsrättsinnehavarna.

Men det gick bara några dagar, så hade energin inriktats på att granska den nya regeringen istället för att granska den egna politiken. "Vi ska jaga dem med blåslampa!" utropade man stolt. Visst ska man granska och analysera, men om oppositionen.se och granskaborgarna.nu blir de projekt alla duktiga före detta politiskt sakkunniga, pressekreterare, riksdagsledamöter och andra före-detta-makthavare inriktar sin tankemöda och tid på, så är jag rädd att det är mer än 1441 dagar kvar tills vi socialdemokrater har möjlighet att få genomföra våra idéer igen.

När Sverige förlorar en landskamp i fotboll väller det fram förklaringar, undanflykter och beskyllningar. "Vi hade otur med skador i laget", "Det andra laget filmade till sig den där straffen" eller "Domaren var köpt".
När England förlorar säger de bara frankt: "De andra var bättre idag".

Vi vinner ingenting på att finna fem fel i den nya regeringen. Vi kan klandra den nya regeringen när resultaten av deras politik kommer - eller inte kommer - men att i det här läget gå in och skadeglatt påpeka varenda felsägning är bara kontraproduktivt.

Nu är läget då vi borde säga "De borgerliga partierna gjorde ett bättre jobb och de vann. Grattis och lycka till. Nu ska vi gå hem, göra vår läxa och komma tillbaka med bättre idéer, retorik och ledare."

Detta inlägg är pingat på intressant.se.
Andra bloggar om: , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Väl sagt.

Jonas Morian sa...

Du har förstås helt rätt. Men projekt som oppositionen.se och granskaborgarna.se fyller ett visst terapeutiskt värde, samtidigt som vi förstås också självkritiskt bör granska oss själva. Själv gör jag mitt bästa i det avseendet på min egen blogg.

Anonym sa...

Roten till det onda är vår långsamma process i valet av ny ordförande som gör att G.P nu sitter ivägen för ett nytänkande och som cheg för det "nya" gäng som nu är valt. Vi får vänta till mars och hoppas på STORA förändringar annars kan vi lika gärna ställa upp skorna på hyllan nästa val

Essbeck sa...

Intressant jämförelse av sport och politik. Jag undrar hur England kände sig efter målvaktens självmål borta mot Kroatien som punkterade den matchen. Vad jag förstår från den matchen så blev kritiken riktad mot både målvakten och tränaren. Min uppfattning skiljer sig från din när det gäller england och fotbollen. Det verkar som de alltid tror de är bäst i världen även om de har inte vunnit VM sedan 1966. En sak som är karaktäristiskt för engelsk fotboll är att om de får en smäll på planen så reser de sig upp utan att ligga och låtsas att de har ont.

Politiskt sätt tror jag inte att sossarna är speciellt glada över att förlora makten. Det är inga tack för en god match . Det är blodigt allvar och naturligtvis måste de sätta sig ner och fundera ut hur de skall ta sig tillbaka. Jag har inte tyckt det är rimligt att ett parti som inte haft even majoritet har alla ministerposterna. Jag tror att de blir tvungna att foga sig samman med vänstern och mp och hoppas att det kan skapa en sitation där de når majoritet in nästa val och där bilda en regering som har ministrar från alla partier som bidrar till majoriteten. Du pratar om nyttan med ett nederlag. Allting har sina fördelar och nackdelar. Nederlaget för sossarna skapar ytrymme för nytänkande.