lördag, juni 18, 2011

Så säljer man inte. Lektion 1 A.

Kl 10.00 lördag morgon. Telefonen ringer:

- Hej Johanna! Det är Niklas på Profitas (?). Hur är läget?!
Sömndrucken Johanna: - Eh, vill du sälja något?
Niklas: - Nej, jag vill bara ställa några frågor om din pensionsförsäkring.
Johanna (med något mindre skrovlig röst): - Niklas, om jag ställer frågan så här då: VILL DU SÄLJA NÅGOT?
Niklas: - Nejdå, jag vill bara hjälpa dig med din pensionsförsäkring.
Johanna: - Niklas, har jag bett dig om hjälp med min pensionsförsäkring? Har jag bett dig ringa om detta klockan tio en lördag morgon?
Niklas: - Nej, men...
Johanna: - Vet du vad Niklas? Då tycker jag att du kan dra åt ....! (lägger på luren)

Naturligtvis hade jag inte gjort verklighet av mina planer att alltid ha MOTMANUSKRIPTET liggande vid telefonen. Det var synd det. Det har verkligen blivit ett laglöst land, out there.

Konsumentverket och PTS får ta emot allt fler klagomål från privatpersoner som fått problem med telefonförsäljning, regeringen har tillsatt utredningar som föreslagit hårdare regler. Frågan är om det går att stoppa dem?

Telefonförsäljarna invaderar mitt hem som Egyptens gräshoppor. Det hjälper inte att jag är med i NIX-registret. "Jag ringer dig för att du är KUND hos oss", läser de stolt innantill när de ringer mitt i middagen. "Och nu har jag ett erbjudande för att du ska bli en ännu nöjdare KUND hos oss!"

Jag lovar att bli en otroligt nöjd kund hos vilket företag som helst som lovar att aldrig ringa hem till mig om jag inte bett dem. Tills jag hittat dessa företag, får jag försöka använda de vapen jag har för att bli av med Tele2, Vattenfall, SEB och andra företag som missuppfattat sin relation med mig och tror de är hembjudna till mitt middagsbord. Det är ingen kärnvapenarsenal direkt. Jag kan inte ge dem besöksförbud eller fotboja. Men ett litet, glittrande hopp tändes i mina ögon när jag hittade DEN HÄR på nätet. Använd det tricket - och du blir aldrig uppringd igen! Åtminstone inte av den försäljaren...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , och annat intressant

2 kommentarer:

Mia Hanström sa...

Ha,ha, de var ju en lösning på problemet, ett annat är att som jag bo på en liten ö i den åländska skärgården. Max två telefonsamtal i året har jag fått, vi är inte en intressant kundgrupp :). Vilket man ju bara får vara tacksam för.

Morfar Lasse sa...

Johanna, jag har gjort tvärtom! Jag har gjort ett register på företag jag är intresserad att samtala med. Alla andra ber jag sända mig en komplett skriftlig information, så lovar jag att ringa tillbaka om jag blir intresserad. Punkt, slut och luren åker på!