fredag, oktober 17, 2008

Osäkra lärare vill inte ha betyg

Idag har betygsdebatten vänt. I riktning mot lärarna själva. Och nu är ljudet i skällan ett helt annat. Ska elever utvärdera sina lärare? Hur skulle det se ut? Det vet man väl hur omogna 14-åringar är! De omdömena skulle inte vara värda pappret de är skrivna på. Poppislärare som gör sig till kompisar med eleverna skulle få bra omdömen, medan hederliga, hårt arbetande men stränga lärare skulle få bottenbetyg.

Nej, jag tror inte att det skulle bli så. Av följande skäl:
1. Lärare som försöker bli polare med eleverna brukar genomskådas rätt snart, medan skickliga lärare som kan sina ämnen brukar vinna respekt i längden, även om det klagas på dem i början.
2. Förslaget går ut på att eleverna ska utvärdera efter vissa klara kriterier, inte någon hejdlös tyckt-till-lapp.
3. Utvärderingarna kommer att vägas samman och behandlas med omdöme och försiktighet.

Retoriskt kan man fråga sig vilket det är störst risk för; subjektiva och orättvisa lärarbedömningar av elever eller tvärtom?

Man kan inte med trovärdighet hävda att barn mår bra av att bli utvärderade, men inte av att själva få delta i utvärderingar.
Lärarnas Riksförbund tycks ha gått i taket över idén. Är det verkligen så otroligt att det inte finns rötgägg i lärarkåren och är det verkligen omöjligt att tänka sig att eleverna skulle ha förmågan att identifiera dessa?

Jag tror tyvärr att det finns rätt gott om lärare där ute som inte borde blivit lärare, eller som varit lärare några år för länge. Hur länge ska de, med en kompakt oantastlig anställningstrygghet som grund, få förstöra elevgeneration efter elevgeneration? De bör istället, med hjälp av t ex en individuell kompetensförsäkring, ges möjlighet till handledning, kompetensutveckling eller omskolning.

På högskolan utvärderar studenterna ständigt sina lärare. När ska de börja tränas i detta?

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , ,

9 kommentarer:

christermagister sa...

Utvärdering är en sak, betyg en annan. Utvärderingar är vanliga i skolan, både från elever och föräldrar. Men visst är det ett område som behöver förbättras och utvecklas, men det här är fel sätt.

"skickliga lärare som kan sina ämnen brukar vinna respekt i längden". Ja, men när man är mitt uppe i verksamheten ser man det inte alltid. Som jag skrev i min blogg tror jag att det i så fall visar sig bättre efter avslutad utbildning.

"Utvärderingarna kommer att vägas samman och behandlas med omdöme och försiktighet" Nja, i dagens konkurrensutsatta situation tror jag inte riktigt att det kommer att fungera så bra. Betygen kommer att publiceras i en topplista i media och skolan har inte råd att handla med "försiktighet" och erbjuda kompetensutveckling eller handledning.

"Man kan inte med trovärdighet hävda att barn mår bra av att bli utvärderade, men inte av att själva få delta i utvärderingar." Som sagt, utvärdering och betyg är inte samma sak. De flesta lärare tror inte att elever mår bra av betyg, och forskningen visar samma sak.

Anders sa...

Man kan också fråga sig - med varje sådan här idé - om inte tiden för att ägna sig åt det skolan borde vara till för, dvs. undervisning, minskar?

Jag kan tycka det vore bra, jag kan tycka det vore dåligt...men när ska skolan, elever och lärare, få ägna sig åt det de är där för?

Ta krav på ökad idrottsundervisning, i folkhälsosyfte som exempel. Krav fördes fram senaste gången det diskuterades hejvilt över detta för några år sen på att man borde ha om det var en halvtimme eller timmes motion/gymnastik varje dag. Oavsett detta är bra och skärper uppmärksamheten, vilket det säkert gör:

Ska skoldagarna bli en timme längre då?

Politikerna och de politiska partierna är oerhört bra och duktiga på att peta i skolsystemet. Men sämre på att ge skolsystemet arbetsro. Det tycker jag är ett problem. Oavsett enskilda förändringars enskilda egenskaper i form av "bra" eller "dåligt" - som dessutom skiljer sig åt från vardera betraktarens ögon.

Mvh
Ander(s)

Perny sa...

Tänk va underbart det vore att få ge betyg på sina lärare. Min uppväxt är kantad av dåliga lärare som förstört min skolgång så oj oj oj va skönt det hade varit att få sätta på pränt deras oduglighet. Orättvisa bedömningar, favoriseringar i klassen och fullständigt oförmögna till att skapa ett intresse för ämnet.

Morfar Lasse sa...

Jag har tre strängar på min brustna lyra. Den första är ungdomsledaren, min andra är politikern samt en tredje som är marknadsföraren och konsulten.

Det är de erfarenheter vill jag koppla tillbaka till skoldebatten idag, med den enkla frågan. Har lärarkåren och skolledningen helt glömt nyfikenheten?

Det finns inga "Betyg" eller "Utvärderingar" som skapar nyfikenhet. De skapar endast nervositet, stress och otrygghet. Med de tre ingredienserna kan du inte skapa nyfikenhet. Det innebär automatiskt att de skapar okunskap. Utan att skapa nyfikenhet, kommer du aldrig att lyckas lära ut något.

Anonym sa...

Med tanke på hur många personer som går ut skolan utan ett godkänt betyg i något ämne så är det ju förträffligt med allt nytt som hittas på av denne något stollige Reepalu.Senast var det en segeltävling i Malmö som skulle ge kommunen massor med pengar i sin tur.Inte en spänn av dessa vinstpengar har redovisats därför att de aldrig kom in några.Allt ordnat av samma stolle vid namn Reepalu.Trodde ungarna gick i skolan för att lära sig något mer än att hota och förtala lärarna och så nu ett betygs system på lärarna från eleverna.Ja ja ... snurrigheterna tar uppenbart inte slut.Ett råd till Svenska lärare är att säga upp sig redan idag så kan Reepalu själv undervisa med all sin glans.

Pelle

Monika Ringborg sa...

Perney

Du har aldrig tänkt på att gå till rektor eller annan personal på skolan och klagat på dina lärare som varit så dåliga som du beskriver.

Behövs det verkligen betygssättning av alla lärare, när man kan ta kontakt med de ansvariga om man inte är nöjd med sina lärare.

Morfar Lasse sa...

Monika Ringborg

har du funderat på vad det här med betyg egentligen innebär. - Betyget är egentligen en utvärdering av en lärares utbildningsförmåga! Ingenting annat. Har du en duktig lärare som kan skapa nyfikenhet och intresse, så skapar DU "höga betyg". Får du en "trött och sliten lärare", som bara "mässar" av sina lektioner enligt boken. Då uteblir DITT intresse och nyfikenheten dör. DU straffas med låga betyg! Ett straff som kan bli livslångt!

En elevutvärdering av lärarna borde ha högre prioritet, än lärarnas betygsättning av deras elever.

Spiff sa...

Ander(s) menar att "Men sämre på att ge skolsystemet arbetsro"..

Du menar till skillnad mot all den tid lärare får använda till att vänta in sena elever, debattera ytterkläder, skapa konsensus om kepsar, få tyst i klassen och att hinna se allt ur ett genusperspektiv då?

Vilken planet undervisar alla "engagerade" vänster-lärare på?!

Anders sa...

spiff:

Hur menar du nu? Jag menar att politiker och de politiska partierna är oerhört duktiga på att vilja sjösätta nya skolreformer, läroplaner, och vara inne med detaljregleringar hela tiden. Och att elever och lärare sällan får tid att ge (det senaste av) systemen en chans. Så skall en ny läroplan tas fram och implementeras i skolans verksamhet, vilket kostar väldigt stort engagemang från de som har att leva i det systemets verklighet därefter. Och - vilket är min poäng - det tar tid ifrån själva undervisningen! Utlärandet av kunskaper, såväl som väckandet av engagemang och entusiasm hos elever och studenter.

Vad avsåg du då?

Mvh
Anders