En våt filt lades över frågan av den enkla anledningen att lilla Stockholmspartiet inte gillade bygget och (m) var beroende av Stockholmspartiet för att få regera. Det var viktigare att regera än att uppfylla vallöften. (Känner någon igen mönstret? Konstigt att de inte fick samma svekdebatt på halsen som Annika Billström fick i trängselskattefrågan?)
Men nu ska det äntligen börja byggas. Det blir en 5 km lång väg i tunnel från Norrtull via Rpslagstull nästan ända ut till Värtahamnen och även en bra bit upp på Norrtäljevägen mot Frescati. Fördelarna är uppenbara, för bl a de boende vid Valhallavägen och alla som suttit i kö eller bor vid Norrtull och Roslagstull. Nackdelen är att det finns en rätt stor risk att trafiken kommer att öka. Precis som skedde när Södra länken öppnades.
Följande kloka ord är inget inlägg i den politiska debatten, utan ett knastertorrt konstaerande från Vägverkets projektchef Björn Terstad: - Att bygga bort trängseln i Stockholmstrafiken med vägprojket är omöjligt. Det måste byggas för kollektivtrafik också, betonar han i dagens DN.
Den felande länken i högeralliansens trafikpolitik är alltså deras brist på visioner för kollektivtrafiken. Är det det som kallas nollvision?
Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: norra länken, moderaterna, stockholmspartiet, motorväg, kollektivtrafik, nollvision
Men nu ska det äntligen börja byggas. Det blir en 5 km lång väg i tunnel från Norrtull via Rpslagstull nästan ända ut till Värtahamnen och även en bra bit upp på Norrtäljevägen mot Frescati. Fördelarna är uppenbara, för bl a de boende vid Valhallavägen och alla som suttit i kö eller bor vid Norrtull och Roslagstull. Nackdelen är att det finns en rätt stor risk att trafiken kommer att öka. Precis som skedde när Södra länken öppnades.
Följande kloka ord är inget inlägg i den politiska debatten, utan ett knastertorrt konstaerande från Vägverkets projektchef Björn Terstad: - Att bygga bort trängseln i Stockholmstrafiken med vägprojket är omöjligt. Det måste byggas för kollektivtrafik också, betonar han i dagens DN.
Den felande länken i högeralliansens trafikpolitik är alltså deras brist på visioner för kollektivtrafiken. Är det det som kallas nollvision?
Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: norra länken, moderaterna, stockholmspartiet, motorväg, kollektivtrafik, nollvision
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar