Aprilskämtet i DN om att SL skulle införa förstaklassvagnar i tunnelbanan kändes till exempel helt naturligt. Först långt senare på dagen när jag satt på ett styrelsemöte och någon med ett skratt nämnde artikeln gick det upp en talgdank.
- Vadå, det var väl inte så konstigt att den moderata ledningen i SL skulle kunna tänka så? försvarade jag mig.
- Men herregud Johanna, är du inte litet väl svartmålande nu?, sade mina kollegor.
Då säger en man i sällskapet: - Vadå, det finns ju örstaklassvagnar i Paris, så de skulle väl mycket väl kunna finnas här med?
Det visade sig att han och ett gäng andra hade rest med Metron Paris, och glatt klivit på en vagn som kändes skönt luftig till skillnad från de andra packade vagnarna. Ögonbrynslyfta damer och herrar hade då tillrättavisat dem på franska, men svenskarna bara ruskade oförstående på huvudet. En parant pälsklädd dam hade då på engelska förklarat att det minsann kostade 600 franc att bryta mot klassindelningen i tunnelbanan. De struntade i tanten och åkte vidare, men lyckan varade bara till nästa station, då en uniformsklädd vakt kom och handgripligen lyfte svenskgänget av tåget.
Klassamhället - aprilskämt i SL idag, men verklighet närmare än du tror.
För övrigt kan jag idag rekommendera läsning av DN:s ledarsida, (endast papperstidnignen tyvärr) där jag bjuder på ett skämt,
samt Krassmans blogg, där Makan Aminis film om de gammelnya moderaterna finns upplagd.
Läs även andra bloggares åsikter om aprilskämt, 1 april, 1:a klass, förstaklass, tunnelbanan, metron, Paris, klasspolitik, gräddfil, lättluradoch annat intressant
Det kan vara så att jag är dum, men jag förstår inte vad som är skillnaden att ha förstaklass och andraklass i kollektivtrafiken som att ha det på SJ-tågen (ägs och subventioneras på liknande sätt av staten) eller på flyget (i o f s privat ägande)?
SvaraRaderaDet som talar mot är att det inte skulle gå att få ekonomi i att ha halvtomma vagnar... I alla fall inte för bara 300 extra i månaden.
Men så är jag en otäck liberal som gladeligen skulle betala extra för att få sitta i t-banan. Och ser gärna att ett förstaklass ingår för färdtjänstresenärerna. Men att de unga och friska får betala för nöjet att alltid ha sittplats.
Ehm. Nu var inte skämtet exakt så, utan att man för ett tillägg på drygt 300:-/mån skulle få ett vipkort som garanterade sittplats på T-banan, påstigning genom bakdörren på bussen, etc.
SvaraRaderaJag genomskådade det direkt, men är ju å andra sidan ganska smart ;o)
F.ö. finns ju fortfarande 1:a och 2:a klass på tågen trots många år av sossestyre.
Mitt eget aprilskämt har, till min stora besvikelse, ingen ens kommenterat.
Om det beror på att det var dåligt och plumpt eller, hemska tanke, att absolut ingen läser min blogg vet jag inte.
Å andra sidan kanske det bara är bra, då jag oftast skriver snabbt, ogenomtänkt och taskigt formulerat, utan att någonsin korrekturläsa mina inlägg..
Vad är det för adress till din blogg Johan? För på hemsidan www.mohippa.com hittar jag inget...?
SvaraRaderaJag bor ju i Torrevieja i Spanien idag, vilket betyder att jag inte skulle ha någon glädje av T-banans första klass.
SvaraRaderaMen jag tror att alla stockholmarna skulle ha glädje av Torreviejas kollektivtrafiks politik. Här erhåller alla fastboende ett fritt årskort på bussen. Det ger dig hur många fria resor du vill och du får sitta ned när det finns plats. De enda som betalar resorna, är turister och andra gästande.
Ett annat litet politisk beslut, är vårdsamhällets Spanien. I det har alla barn och pensionärer helt fri läkarvård och medicin.
Klassamhället i Spanien är till stor del utraderat. Alla har det ungefär lika dåligt, men staten är på uppåtgående.
Hej !
SvaraRaderaDet måste ha varit länge sedan dessa personer åkte metro i Paris. Såvitt jag vet finns det inte längre några förstaklass vagnar där sedan 10 - 15 år ungefär.
Likaledes i London....
Det finns 1 klass vagnar på pendeltågen (Öresundstågen) i Skåne. Har funnits under såväl blått som rött styre.
SvaraRadera/en annan Johanna