tag:blogger.com,1999:blog-34629132.post3130120242728119189..comments2023-10-06T12:47:35.791+02:00Comments on JOHANNA GRAF: Meningsbyggnadsfel eller syftningsfel?Johanna Grafhttp://www.blogger.com/profile/16055062830844211711noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-34629132.post-5904618118835386412008-05-21T08:24:00.000+02:002008-05-21T08:24:00.000+02:00Anonyma nationella prov, hmm, en iontressant tanke...Anonyma nationella prov, hmm, en iontressant tanke. Om de nu är till för att utvärdera lärarnas arbete så borde det ju inte betyda något om det stod namn på dem eller ej...Johanna Grafhttps://www.blogger.com/profile/16055062830844211711noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-34629132.post-8445118316323059352008-05-20T07:33:00.000+02:002008-05-20T07:33:00.000+02:00I DN idag fortsätter diskussion om skolan och det ...I DN idag fortsätter diskussion om skolan och det som bland annat fokuseras är nationella prov i årskurs 3. Ja, varför inte? I så många ämnen som möjligt MEN anonymt för läraren så att det på det viset visar på hur väl läraren lyckas i sitt arbete med att uppfylla målen. Det tycks vara så att om man inte är i skolan själv så ber skolfolket en fara och flyga för man vet inget. Fantastiskt att alla lärare är en homogen toppresterande grupp:-). I aftonbladet igår så diskuterades skolan med ett antal kommentarer där en kommentar överenstämmer till 100% med min synpunkt från igår, ovan. Men den avfärdades av en skolmänniska som " jag vill inte ens diskutera svag-/högpresterande elever" Varför? Möjligen för att den personen redan har bestämt sig för att värdera dessa elever. Då har man missat hela poängen och har fastnat i ett stelbent tänkande.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/02836624119877944335noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-34629132.post-92050849778811303952008-05-19T21:12:00.000+02:002008-05-19T21:12:00.000+02:00Så, nu har jag rättat!Tyvärr får jag även alltför ...Så, nu har jag rättat!<BR/>Tyvärr får jag även alltför ofta rätta i barnens veckobrev från skolan. Det märks tyvärr att det bara går en sökande per plats på lärarutbildningen...Johanna Grafhttps://www.blogger.com/profile/16055062830844211711noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-34629132.post-45507252405117275722008-05-19T21:05:00.000+02:002008-05-19T21:05:00.000+02:00Tack för påpekandet om min stavning Nina. Jag kan ...Tack för påpekandet om min stavning Nina. Jag kan faktiskt stava, trots att jag gått i skolan på 70-talet:-), men det blir lätt litet bråttom på måndagmorgnar. Och en del andra morgnar också, när jag tänker efter!Johanna Grafhttps://www.blogger.com/profile/16055062830844211711noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-34629132.post-49705850239898955532008-05-19T17:47:00.000+02:002008-05-19T17:47:00.000+02:00Har ingen annan uppfattning. Vill bara förstärka d...Har ingen annan uppfattning. <BR/>Vill bara förstärka det anonyma Nina säger om skillnad i mognad. Det är då lärarkompetensen sätts på sin spets, nämligen att hos varje elev hitta det som krävs för att inte släcka kunskapstörsten. Det skall inte vara för svårt så att eleven ger upp. Å andra sidan inte för lätt så att eleven blir understimulerad och tycker att det är tråkigt och lägger av.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/02836624119877944335noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-34629132.post-14544798198210073472008-05-19T13:36:00.000+02:002008-05-19T13:36:00.000+02:00Jag håller helt med i det Du säger när det gäller ...Jag håller helt med i det Du säger när det gäller skolan. Jag håller också helt med om att lärarkompetensen och måldiskussionen är de utan tvekan viktigaste frågorna och att vi, inte minst som lärare, borde förkasta skriftliga eller betygsliknande omdömen i lågstadeiet. Det ÄR absurdt att sätta betyg på elever i grundskolans tidigare år när skillnaden i mognad mellan de olika individerna ofta är milsvid i de åldrarna. Hälsningar Nina<BR/>P.s Kanske det vore bra om Du gick igenom Din egen text innan Du erbjuder Jan Björklund en svensklektion...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-34629132.post-25109530322822017722008-05-19T09:52:00.000+02:002008-05-19T09:52:00.000+02:00Skolans problem är oftast ledningsproblem enligt m...Skolans problem är oftast ledningsproblem enligt min mening. Skolor med vettiga skolledare lyckas just med det viktiga att få alla att dra åt samma håll. Omvänt är det nästan alltid svag ledning som ligger bakom misslyckanden i skolan.Anonymousnoreply@blogger.com